Lezersrecensie

Recensie van:
De tijd is aangebroken…
Asgrijs is het spannende derde deel van Terras Altas over complotten, trouw, verraad, de band tussen broers, een gevecht voor vrijheid en de strijd om waarheid.
Deel 3 in de Terras Altas serie
Deel 1: Puur Wit
Deel 2: Inkt Zwart
Auteur:
Patty van Delft (1981) is geboren en getogen in Den Haag. Na jarenlang voor de klas gestaan te hebben, is zij nu fulltime schrijfster. Sinds jonge leeftijd verslindt zij al boeken en schrijft korte verhalen en gedichten.
Vooral het lezen en schrijven van fantasy heeft haar passie, want wat is er nu mooier dan even te ontsnappen aan de werkelijkheid en jezelf te verliezen in een wereld met magie, helden en draken?
Vanaf 2013 is zij een gepassioneerde blogger en publiceert zij haar gedichten op het web.
Naast schrijven heeft Patty nog vele andere hobby’s zoals fotograferen, schilderen en natuurlijk lezen.
Wijze van lezen:
Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Celtica Publishing, waarvoor dank. In ruil voor mijn recensie.
Uitgeverij: Celtica Publishing
Genre: fantasy
Cover en flaptekst:
Een prachtige cover. Een mooie tint grijs. Een schitterend medaillon.
De flaptekst is informerend en indrukwekkend. De landkaart afbeelding in het boek maakt het allemaal nog meer tastbaar.
Quote:
Hoofdstuk 1:
Ash
Hoe kan je van iemand houden die je haat? Hoe kan je iemand haten van wie je houdt? Dat het mogelijk is staat als een paal boven water, maar het zorgt voor kortsluiting in mijn brein. Ik hou van mijn broer en ik haat hem. Hardgrondig. Met gebalde vuisten staar ik naar de lege cel waar River twee weken geleden nog veilig zat opgesloten. Het licht van de opko-mende zon schijnt plagerig naar binnen, alsof het mij wil tonen wat ik al weet. Leeg, de cel is leeg. River is verdwenen.
Mooie tekst:
en
stabiliteit
Peilloos
Onverschillig en tegenstrijdig
De kleur van melancholie en eenzaamheid
Vreugdeloos
Sereen en ondoorgrondelijk
De kleur van twijfel en vergankelijkheid
Vormloos
Als as
Het verhaal:
Ash is woedend dat de hereniging met zijn broer hem ontnomen is. Trouw aan het Regime vecht hij voor het belang van het Hoogland. Een continue strijd tegen de Vrijheidsstrijders en het uitschot van het Laagland.
In zijn hart hoopt hij koste wat kost zijn tweelingbroer terug te vinden en samen met River het Hoogland te dienen onder het bevel van hun vader.
Maar de Mistlandse generaal heeft zo zijn eigen plannen met de tweeling.
Na de ontsnapping van River en Lily uit Myosotis, zijn ze met hulp van de rebellen gevlucht naar het Laagland. Onder dreiging en aanhoudende charges van het Regime zijn de nederzettingen verlaten en houden de Laaglanders zich schuil.
Vanuit bunkers worden allianties gesloten, plannen gesmeed en voorbereidingen getroffen op de aanstaande oorlog tegen onderdrukking.
In de zoektocht naar zijn broer wordt Ash flink op de proef gesteld. Waarom twijfelt hij over het Regime? Wat is waarheid, wat zijn leugens?
Met de strijd tussen het Hoogland en Laagland op het punt van losbarsten, is er geen tijd meer om te twijfelen…
Mijn leesbeleving:
Net als de eerste twee delen is Patty van Delft er met dit deel ook weer in geslaagd om mij omver te blazen. Nergens vliegt Patty van Delft uit de bocht. Continu weet ze mijn concentratie vast te houden. Ik blijf geboeid door lezen.
Dit wordt versterkt doordat dit verhaal afwisselend verteld word in de ik-vorm door Ash en River. Niet alleen in het nu leren we hen kennen maar door flashbacks ook hun verleden al dan niet gezamenlijk. De schrijfstijl is intens beeldend. Voor mij voelde het dat ik afwisselend naar de wereld keek door de ogen van Ash of River.
Psychologisch ging het flink de diepte in. Hoe word je de man die je vandaag de dag bent? Word je gevormd door opvoeding, omstandigheden en aandacht? En hoe werkt dat dan? Daar krijg je volop antwoorden op. Vaak benamen ze me de adem.
Enerzijds een hart dat verpulvert tot niets meer dan as. Veroorzaakt door vlammende woede of door torenhoge stress. Ik voelde ook daadwerkelijk de as resten in mijn handen. Anderzijds een hart dat gevoed, geliefd, gestreeld en bemind wordt. Maar dat verkrampt als herinneringen voelbaar worden. Twee harten die lang geleden naast elkaar klopten. Een band zo ijzersterk wreed verbroken door puur eigenbelang. Een visie zo gruwelijk dat het me tot op het bot verkilde.
De dialogen tussen de personages is prima uitgewerkt en verdiept zich. De opmaat naar de ultieme confrontatie is continu spannend. Als deze daar is explodeert alles. Hartverscheurend rauw en wie is nu de held, de dader of het slachtoffer? Volgens mij zijn ze alle drie besloten in de diverse personages.
Gevangenen op psychisch en lijfelijk niveau. De agressor die de touwtjes van zijn spelers strak zet of ontspant. Als de touwtjes zijn doorgesneden dan nog is het gevaar nog sluimerend aanwezig. Het gitzwarte kille kwaad. Het dromen van een weerzien dat zijn weerga niet zal kennen. De plot is er maar het sluimert door. Op veel vragen wil je antwoorden. Hopelijk in een volgend deel. Ik kan bijna niet wachten.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren
Soms zwakken in een serie de delen na deel 1 af. Dat is hier allerminst het geval. Het blijft continu interessant, spannend tot op het scherpst van de snede. Personages die in topvorm zijn. Voelbare en tastbare emoties. Een psychologische diepgang die in een duizelingwekkende vaart onderhuids gaat en tot de laatste letter blijft. Stille wateren hebben diepe gronden. Berouw komt na de zonde. Hoe kun je weer opnieuw leren vertrouwen.
Ik ben zo benieuwd naar het volgende deel.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Gesponsord