Billy Summers

Recensie van:

Billy Summers

Een verhaal over liefde, geluk, het lot en een complexe held die nog één laatste kans op verlossing krijgt

Auteur:

Stephen King (1947) heeft meer dan tweehonderd verhalen op zijn naam staan, waaronder ruim vijftig horror- en fantasyboeken. Alle titels werden wereldwijde bestsellers. In 2015 ontving King de prestigieuze National Medal of Arts (NEA) uit handen van president Barack Obama. De NEA’s worden elk jaar uitgereikt door het Witte Huis en de National Endowment for the Arts. Het is de hoogste onderscheiding die een kunstenaar kan krijgen voor zijn bijdrage aan de schone kunsten in de Verenigde Staten. Met ook het wereldrecord voor de meeste boekverfilmingen ooit in zijn bezit, laat King zich voorlopig niet van zijn troon stoten. Nu de Mr. Mercedes_-trilogie is voltooid, is het slechts een kwestie van tijd voordat het volgende succesverhaal uit zijn pen vloeit.Welke boeken van Stephen King heb jij al gelezen en welke moet je nog lezen? Zoek jouw favorieten op in deze Stephen King Leeswijzer en vind je volgende King!

Wijze van lezen:

Hardcover geleend via de bibliotheek

Uitgeverij: De Boekerij

Genre: thriller

Cover en flaptekst:

Een auto rijdt slingerend en met de koplampen aan over een weg. Het grappige is dat de weg een gedeelte van een bladzijde uit het boek is. Verder een zwart met rode cover. Wie zit er in de auto en waar gaat de weg naartoe?

De flaptekst vind ik gelijk indrukwekkend en informerend. Tevens nodigt deze uit om te gaan lezen.

Het verhaal:

Billy Summers is een huurmoordenaar, de beste die er is. Hij stelt wel een voorwaarde: Billy neemt een klus alleen aan als het doelwit echt een slechterik is. En nu wil Billy ermee stoppen. Maar eerst is er nog één laatste opdracht. Als een van de beste sluipschutters ter wereld en een onderscheiden oorlogsveteraan uit Irak is hij een houdini als het aankomt op verdwijnen nadat een klus is geklaard. Dus wat kan er misgaan?

Wat dacht je van… alles?

Dit niet weg te leggen verhaal is enerzijds een oorlogsverhaal en anderzijds een liefdesverklaring aan kleine steden in Amerika en de mensen die daar wonen. Met in de hoofdrol een van de meest meeslepende en verrassende duo’s die King ooit heeft geschreven, dat alles op alles zet om de misdaden van een buitengewoon slechte man te wreken. Het gaat over liefde, geluk, het lot en een complexe held die nog één laatste kans op verlossing krijgt.

Mooie tekst:

I was lost but now am found

Amazing Grace

Mijn leesbeleving:

Aanvankelijk dacht ik dat dit een rechttoe rechtaan verhaal zou zijn. Een gewetenloze huurmoordenaar die zich voorbereidt op zijn laatste missie.

Maar gaandeweg ging ik de diepte in. Kroop het personage Billy Summers onder mijn huid. Ik leerde hem in al zijn finesses kennen. Hoe hij zijn levensverhaal deelt tussen alle voorbereidingen door. Dit uitwerkt in boekvorm. Zijn verleden dat hartverscheurend, intens, ingewikkeld, rauw maar toch ook zonder opsmuk, diepgaand, je begrijpt waarom de man in het heden geworden is tot wie hij is.

Ik kon het boek moeilijk weg leggen omdat als ik niet las mijn gedachten steevast naar Billy toe gingen. Het verhaal boeide me. Niet alleen de oplopende spanning van het naderen van het ogenblik van handelen maar ook alles erom heen. Hoe Billy, verborgen achter de noodzakelijke maskers hunkert naar liefde, een luisterend oor en dat men hem echt ziet. Zijn scherpe geest, zijn snelle levensreddende conclusies en de daarop volgende acties. Naast Billy zijn ook de andere personages tot in detail uitgewerkt. King brengt ze tot leven als waren het echte mensen.

Bij allemaal klopt het beeld wat je bij hen in je hoofd creëert. De schrijfstijl vind ik rijk en beeldend en ook filmisch. De opbouw van het verhaal volgt qua tempo naadloos hoe Billy Summers de situaties tot in perfectie voorbereidt. Billy raakte mij diep al keurde ik niet al zijn handelingen goed. De spanning zweept op tot grote hoogte; grijpt je bij de keel en laat niet los.

Je beleeft dit verhaal doordat je onderdeel wordt van de wereld zoals Billy deze ziet en beleeft. Met duizelingwekkende plot wendingen, vloeiende schakelingen tussen verleden en heden, adembenemende momenten waarin de spanning snijdend is.

Een verhaal met daarin personen die een gitzwarte ziel bezitten, personen die je vertederen en ontroeren en personen die een diepgewortelde vriendschap als waarborg nemen om een ander in alle levenssituaties te helpen en te behoeden voor het kwaad.

In de plot komen alle verhalen samen. Deze maakt alle rafelige randjes recht. De plot raakte me diep en inderdaad Billy Summers vergeet ik niet. Dat is na het lezen van dit boek niet mogelijk

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Ik heb genoten van de psychologische diepgang, de ingenieuze wendingen in het verhaal, de perfecte opbouw die naadloos aansluit bij de bewegingen en redenaties van het personage, een rijke, beeldende en filmische schrijfstijl. Een rauw, eerlijk, gruwelijk, hartverscheurend maar ook passievol, vertederend en krachtig verhaal. Een reis door verleden en heden. Na vele plotwendingen een diep rakende plot. Billy Summers vergeet ik niet meer.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76