Lezersrecensie

De eerste affaire

Recensie van:

Miss Austen

De eerste affaire

De jonge Jane Austen moet voorkomen dat haar broer wordt veroordeeld voor moord...

Oorspronkelijke titel:

Miss Austen investigated

Vertaald uit het Engels door:

Rosalyn van Moorselaar

Ik vind de vertaling van het Engels uitstekend gedaan. Alle gevoelens en gedachten zijn intens voelbaar beschreven. Jane Austen kruipt echt in je hoofd. Alsof ze continu bij mij was. Levensecht. Ook alle woorden zijn metaforisch mooi tot hun recht gekomen.

Auteur:

Jessica Bull studeerde Engelse literatuur en was eerder bibliothecaresse. Miss Austen – De eerste affaire is haar literaire debuut.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Ls Amsterdam in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Ls Amsterdam

Genre: historische thriller

Cover :

Zwart en blauwachtige tinten. Het silhouet van een vrouw. Mysterieus en nieuwsgierig makend.

Flaptekst:

Informatief en indrukwekkend

Quote:

Gedeelte laatste hoofdstuk:

De postkoets is gearriveerd.

Jane rent en springt over boomwortels op het stoffige pad. In de doornige heg staan groene blaadjes op het punt zich te ontvouwen en sneeuwklokjes laten langs de oever hun kopjes hangen, de bloemknoppen stevig bijeen. Ze kijkt niet achterom om te zien hoe hij voor altijd zal verdwijnen.

Als Jane bij de pastorie arriveert, staat Cassandra met een diepe rimpel in haar voorhoofd in de tuin te wachten. ‘En?’

Jane snuift en veegt de sporen van de tranen weg met de rug van haar hand. ‘Hij wilde afscheid nemen. Dat was alles.’

Cassandra blijft naar Jane kijken, terwijl ze een hand tegen haar borst drukt. Jane loopt langs haar heen naar de achterdeur. Ze haast zich de trap op en loopt regelrecht naar haar kleedkamer. Ze wil de deur dichtslaan, maar Cassandra is haar op de hielen gevolgd en ze wil niet het risico lopen haar zus te bezeren. In plaats daarvan pakt Jane haar schrijfdoos, klapt deze open en haalt er een halfgeschreven pagina uit Catherines verhaal uit. Janes heldin is in Bath. Ze heeft een nieuwe vriendin gemaakt, maar vrienden zijn niet altijd wat we willen dat ze zijn. Met een diepe zucht zakt ze in haar stoel en zet haar schrijftafeltje op haar schoot. Ze pakt haar zakmes, kiest een veer en begint die met vlugge halen te scherpen, met het lemmet van zich af.

Cassandra blijft in de deuropening staan en neemt haar aandachtig op. ‘Sally heeft peperkoek gemaakt. Zal ik kijken of ik wat mee kan brengen, met een kopje thee?’

Jane stopt even met wat ze aan het doen was. ‘Dat zou lekker zijn,’ antwoordt ze zonder op te kijken.

Cassandra blijft nog even staan. ‘Dan zal ik wat papier voor je knippen, goed? Het is bijna op en ik zie dat je goed opschiet met dit verhaal.’

Jane heft haar kin op en probeert die niet te laten trillen als ze de blik van haar zus ontmoet. ‘Bedankt, Cass. Ik ben zo blij dat je thuis bent.’

Cassandra glimlacht, de zonnestralen verlichten haar mooie gelaatstrekken. ‘En ik om len verlichten haar mooie gelaatstrekken. ‘En ik om thuis te zijn, gekkie.’ Ze draait zich om en huppelt de trap af, om zo snel mogelijk alles te halen wat Jane nodig heeft.

Bitterzoete tranen wellen op in Janes ogen. Haar hart is gebroken en haar trots is gekrenkt, maar ze is vrij, veilig bij de familie die haar koestert en in haar gelooft, en klaar om haar ziel in haar verhalen te leggen.

Het verhaal:

Het is 1795, de Engelse Regency-periode, en de jonge Jane Austen heeft wel meer aan haar hoofd dan misdaden oplossen. Ze is slim, vurig en op zoek naar een echtgenoot. Maar als haar geliefde broer Georgie wordt beschuldigd van moord, moet Jane alles op alles zetten om de echte misdadiger te ontmaskeren als ze Georgie wil redden van de strop.

Janes onderzoek stuurt haar op een wild avontuur waarbij haar lijst van verdachten blijft groeien. Ze zal al haar vaardigheden moeten inzetten om de dader op te sporen, maar niets is wat het lijkt bij deze zaak...

Mijn leesbeleving:

Nadat ik begonnen was met lezen bevond ik mij gelijk in de nabijheid van Jane Austen. De entourage, de sfeer, de personages voor mij was het allemaal haarscherp en levendig. Gelijk genoot ik van Jane Austen. Voor die tijd, 1795, is zij een vrijgevochten, slimme en zelfstandige jongedame. Als zij in onze tijd geleefd zou hebben dan had zij zeker haar mannetje gestaan.

De schrijfstijl vind ik beeldend e filmisch. De opbouw van het verhaal is mooi gedaan. De ouderwetse kanten hoedjes boven ieder hoofdstuk benadrukken nog meer de tijd waarin dit boek speelt. Ook had ik continu het gevoel dat ik echt samen met Jane mee puzzelde naar het wat en waarom zich er had afgespeeld en wie het nodig vond het levenslicht voor altijd te doven in iemands ogen.

Heel vreemd maar ik zag ook telkens beelden voor me van de televisie serie Murder she wrote. Waarin Angela Lansbury als Jessica Fletcher op inventieve wijze op zoek ging naar de moordenaar. De personages in dit boek zijn gedetailleerd uitgewerkt. Voor mij leefden ze daadwerkelijk. De dialogen tussen de diverse personages waren continu boeiend en fascinerend. Door de uitstekende uitwerking van de personages leerde je ze daadwerkelijk kennen. Qua gevoelens, gedrag, verleden en heden.

Prachtig om te lezen hoe Jane Austen met veel bravoure en passie op de bres springt voor hen die zelf daarvoor de kracht niet hebben. Haar empathie is hartverwarmend. Haar scherpe tong en intellect zijn bewonderingswaardig. Maar zijn ook hard nodig in een tijd die geregeerd wordt door mannen. Gelukkig trekt zij zich daar niets van aan. Anders had ik dit verhaal moeten missen.

Naast de uitzichtloze hartverscheurende en verdrietige momenten is dit ook een verhaal dat een realistische inkijk geeft in de tijd van 1795. Interessant en fascinerend. De toe werking naar de plot gaat niet over rozen. Maar over vele obstakels die opgeworpen worden door de heersende opvattingen en regels van die tijd maar ook zeker door kwaad willenden. Ook het feit dat opbloeiende liefde tussen twee mensen gedwongen onderdrukt moet worden in verband met komaf en geld is verdrietig.

In de plot komen alle verhaallijnen uitmuntend samen. De waarheid omtrent alles komt aan het licht.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een verhaal met een beeldende en filmische schrijfstijl. Metaforisch gebruik van woorden om de sfeer, gevoelens en gedragingen in doe tijd haarscherp op de lezer over te brengen. Je blijft geboeid door lezen omdat je koste wat kost het hoe, wat en waarom wilt weten. Het personage Jane Austen is puur geschikt om de lezer aan de hand mee te nemen. Voor mij voelde het alsof ze continu naar mij keek voor bevestiging van haar gedachten. Ook had ik het idee dat ze met me sprak. Een geweldige leeservaring.

Ik lees graag meer van Jessica Bull. Het nawoord over het ontstaan van dit boek vind ik ook zeer de moeite waard. Het geeft nog meer inzichten over die tijd en het leven dat Jane Austen leefde.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Gesponsord