De herschreven wereld De gebroken kroon

Recensie van:

De herschreven wereld

De gebroken kroon

Deel 2

Auteur:

Bart vanHee

Bart Vanhee is een jonge auteur die zijn eigen pad bewandelt. Nog voor hij goed en wel kon lezen, was Bart al bezig met het verzinnen van verhalen. Zijn rijke fantasie, gecombineerd met een passie voor lezen, zorgt ervoor dat hij als 14-jarige al een boek in eigen beheer uitgeeft. Na die publicatie gaat het alleen maar harder. Bart begint taal- en letterkunde: Nederlands – Latijn te studeren aan de UGent en schudt tijdens zijn studies nog vier andere boeken uit zijn mouw. Eén van die boeken weet zelfs de Boekgoud-prijs binnen te halen. Hoewel Bart schrijft in verschillende genres, heeft hij een duidelijke voorliefde voor fantasy. Wanneer Godijn met Boek 10 naar Vlaanderen komt, is Bart er dan ook als de kippen bij om zijn verhaal De Herschreven Wereld: De jacht op het medaillon in te sturen.

In zijn vrije tijd is Bart ook bezig met taal. Zo onderhoudt hij een Facebook- en Instagrampagina Be.Art waarop hij zijn lezers geregeld van nieuw leesvoer voorziet. Verder is hij erg actief in het jeugdwerk, waar hij vakanties organiseert en graag flauwe woordmopjes maakt.

Illustraties

Hannelore Dalle, Catrina Vandenberghe en Lies Demeyere

Wederom schitterende illustraties die de tekst nog beeldender en intenser maken. Ik ben fan.

Wijze van lezen:

Paperback ontvangen van Godijn Publishing in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Godijn Publishing

Genre: fantasy

Cover en flaptekst:

Een cover met een achtergrond in diverse blauw tinten. Een zilveren kroon met rode, groene en blauwe elementen lijkt te zweven door de lucht. Daaronder een gitzwarte slang met gloeiende ogen. Wat valt te verwachten? Nieuwsgierig makende cover.

De flaptekst is spannend en informerend.

Quote:

Mooie tekst:

Een brengt oorlog.

Twee brengen twist.

Drie brengen balans.

Het verhaal:

Na een risicovolle infiltratie bij de criminele Valken, gaan Jake en zijn vrienden op zoek naar Drake en Sintel, het mysterieuze duo dat de huurmoordenaars op hen afstuurde. De Valken zitten de groep op de hielen en dwingen hen om onherbergzame en gevaarlijke routes te nemen. Tijdens de tocht wordt duidelijk dat het verleden niet is wat het lijkt en geeft het medaillon zijn eerste geheimen prijs.

Ondertussen staat Delebris in rep en roer na een aanslag op het koningshuis. Prinses Lunargenta zint op wraak en gaat de aanvallers achterna, tot de achtervolging een onverwachte wending neemt. Langzaam stapelen de vragen zich op. Wat zijn de aanvallers van plan met de oude kroon? Waarom zijn alle handelswegen in het noorden van het rijk verlaten? En wat hebben Jake en zijn magische medaillon hiermee te maken?

De gebroken kroon is het tweede deel in de fantasyserie De Herschreven Wereld.
Eerder verscheen: De jacht op het medaillon.

Mijn leesbeleving:

Het tempo en de intensiteit van gebeurtenissen is vele malen hoger als in deel een. Nieuwe personages verschijnen ten tonele. Je leert ze door de gedetailleerde uitwerking goed kennen. De proloog vormt de opmaat naar ongekend en nietsontziende meedogenloosheid. Dat raakte mij diep. Het gaf me verdriet en de vraag waarom scheen in neonletters in mijn hoofd.

In deel een leken de brokstukken van verloren gegaande liefde juist opnieuw gelijmd door hernieuwde vurige passie en een liefde die er diep verborgen nog was. Dat schiep een stevige basis in vertrouwen en het aangaan van nieuwe uitdagingen. In deel twee lijkt alles wat opgebouwd was weer vernietigd te worden. Haat lijkt liefde te verstoten. Macht over alles en iedereen lijkt de wereld te verteren. Alles willen hebben wat jij denkt dat je toe komt gebruik makend van gruwelijke en mensonterende handelingen. Het gaf mij een misselijk gevoel.

Toch blijven de spanning, het perspectief, de drang om orde in chaos te scheppen, het antwoord op waarom zien te krijgen ook nu overeind. Gebeurtenissen met diverse personages lijken eerst niets met elkaar te maken te hebben. Toch komt het gaandeweg samen. Dan wordt duidelijk wat er moet gebeuren.

Na een zoektocht vol tegenslag oog in oog staan met je grootste tegenstander terwijl je je eindelijk veilig waande. Dit voelde ik tot in mijn tenen doordat de schrijfstijl zo beeldend was. Ik voelde dezelfde gevoelens van wanhoop, angst, verdriet, afschuw en pijn. De spanning benam me bijna de adem. Een continu beklemmend gevoel achtervolgde me.

De plot vond ik verbijsterend. De epiloog schreeuwde om een vervolg.

Ik kijk uit naar deel drie. Ik hoop dan alle antwoorden op mijn vragen te krijgen.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

De opbouw is prima. Deze gaat vergezeld met duidelijke titels en wijzingen in personages met de naam erbij. De schrijfstijl is beeldend waardoor alles keihard binnen komt qua gevoel.

De personages gaan ook nu door in hun ontwikkeling. Ze worden sterker en krijgen meer vertrouwen. Toch wordt dat vertrouwen keer op keer meedogenloos geschaad.

Het woord vertrouwen kreeg nog nooit zoveel betekenis. Wie kun je vertrouwen en kost je dat je leven of krijg je er onvoorwaardelijke hulp en vriendschap voor terug? Wie heeft er een dubbele agenda? Zal de duisternis ooit nog plaats maken voor het licht? Keert alles ten goede?

Het tempo en de intensiteit van de gebeurtenissen benam me in dit deel de adem. De gruwelijkheden gaven me een melancholisch verdrietig gevoel. Ook vlamde er boosheid op waarom er zoveel strijd moest zijn . Alhoewel ik het doel prima begrijp. De plot liet me in verbijstering achter. Mijn hoop op een goede afloop in deel drie weggeslagen. De epiloog riep nog meer vragen op.

Hopelijk komt er in deel drie antwoord op vele vragen. Want personages werden gezworen vrienden. Maar niet allemaal. Ik hoop met heel mijn hart dat zij die een vilein spel spelen de rekening gepresenteerd krijgen.

Bart VanHee ik ben fan van jouw schrijfstijl. Ik ben zo benieuwd hoe dit verder gaat.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76