De gouden koning

Deel 2

De koningszoon-reeks

Deel 1: De zilveren dame

Auteur:

Bram Baptist (1982) is schrijver en historicus. Zo’n zes jaar werkte hij aan zijn debuutroman, De Koningszoon, die in 2017 verscheen. Dit spannende verhaal over het gouden schaakstuk werd goed ontvangen bij de jeugd. Een nieuwe stap werd gezet bij Hamley Books, waar hij historische jeugdboeken voor zal schrijven. Naast romans schrijft Bram ook korte historische verhalen, organiseert hij schrijfwedstrijden en schrijft hij teksten voor historische muziekvoorstellingen.

Bram woont met zijn gezin in het landelijke Meeden (Groningen NL). Hij werkt in het voortgezet onderwijs als docent geschiedenis en geeft schaaklessen aan kinderen.

Omslagontwerp:

Dani van Doorn

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij Keytree in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Keytree

Genre: fantasy jeugd 10+

Cover en flaptekst:

Een prachtig kleurenpalet aan de hemel. Gigantische rotsen die grenzen aan watsr. Een jongeman met een koningsmantel vanaf de rug gezien tuurt ernaar.

Erg mooi gemaakt. Dit wekt mijn nieuwsgierigheid gelijk.

De flaptekst is informerend en spannend.

Het verhaal:

De Zilveren Dame is in handen gevallen van de verschrikkelijke keizer Safir. Als hij de Gouden Koning ook vindt, zal hij eeuwig over het Koninkrijk regeren. Tom en Carmen weten uit de klauwen van Safir te ontsnappen en gaan op zoek naar de Gouden Koning. Ondertussen zijn de vrijbuiters in actie gekomen. Vanuit het Donkere Woud verzetten ze zich tegen de keizer. Via Oude Haven proberen Tom en Carmen over te steken naar het eiland Pendragon.

Volgens het Geheime Boek zou de Gouden Koning daar worden bewaakt door twee gevaarlijke draken. Maar de Gouden Koning blijkt onvindbaar. Klopt de legende wel? Er volgt een allerlaatste beslissende veldslag tussen de vrijbuiters en het leger van Safir. Zonder de Gouden Koning zijn Tom en Carmen reddeloos verloren. Of hebben ze met hun neus gekeken? De Gouden Koning is het spannende vervolg op De Zilveren Dame.

Mijn leesbeleving:

Toen ik begon met lezen vond ik het enorm prettig om een korte terugblik te lezen van het eerste deel van deze reeks De Zilveren Dame. Dat maakte dat ik goed beslagen ten ijs ging toen ik het verhaal over de gouden koning ging lezen. Ook de landkaart van de gebieden waar dit verhaal speelt hielpen mij.

Het verhaal wisselt tussen de belevenissen van Tom en prinses Carmen met die van Anna en haar reisgenoten. Door de beeldende schrijfstijl voelde het voor mij dat ik onderdeel was van dit verhaal. Een ongelooflijk en indrukwekkende ervaring.

De personages zijn met oog voor detail uitgewerkt. Voor mijn ogen kwamen zij tot leven. Gaandeweg het verhaal leerde ik hen steeds beter kennen. Dit verhaal is er een van gedrevenheid, passie en moed.

Naast rauwe en hartverscheurende momenten kon ik ook genieten van de humor die de personages er op na hielden. En hun spitsvondigheid als zij in een split second moesten beslissen over lijfsbehoud. Ook was het iedere keer afwachten wie er te vertrouwen was en wie niet.

De sinistere, gevaarlijke en vreselijke zucht naar macht over iedereen verkilde me tot op het bot. Waarom zoveel geweld jegens hen die het ultieme doel in de weg staan. Er door hebzucht en jaloezie gedreven individu die meedogenloos blijkt. Schaakmat gezet worden was nog nooit zo’n moeilijke opgave om te voorkomen.

Dit verhaal onderscheid zich omdat het niet van A tot Z gemakkelijk is om de vijand te verslaan. Er moeten daadwerkelijk talloze hindernissen genomen worden. De manier waarop dit aangepakt wordt maakt dat je als lezer continu geboeid blijft lezen.

De weg naar de plot gaat gepaard met een aantal plottwists. Net als je denkt dat alles verloren lijkt word je verrast door een prachtig plot. Ik kijk uit naar een eventueel vervolg.

Dit is fantasy pur sang. Ik las nog niet eerder wat van Bram Baptist maar ik ben aangenaam verrast. Ik wil graag meer van hem lezen.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Een prima en geloofwaardig opgebouwd verhaal.

Een heldere terugblik op deel 1 zodat je gelijk in dit verhaal zit. Aangenaam om zo een deel 2 te beginnen.

De personages zijn geloofwaardig uitgewerkt. Door de beeldende schrijfstijl zag, hoorde en rook ik alles wat ik las. Ik was onderdeel van dit verhaal.

Wat een prachtig, hartverscheurend, spannend en fascinerend verhaal.

Ik ben fan van Bram Baptist.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76