Lezersrecensie

De Herakles moorden

Recensie van:
De Herakles moorden
Realiteit en mythologie lijken samen te komen wanneer een moordenaar zich door de twaalf werken van Herakles laat inspireren.
De Mythosmoorden serie
Rudie Smeets Deel 1
Auteur:
Alexander Olbrechts
Alexander behaalde zilver op De Zilveren Strop 2022 – de grootste schrijfwedstrijd voor Nederlandstalige spannende kortverhalen. Eerder won hij samen met drie andere auteurs de schrijfwedstrijd Fatale ontmoeting.
Wijze van lezen:
Boek ontvangen als recensie exemplaar van Godijn Publishing, waarvoor dank. En het luisterboek geluisterd via Bookbeat
Uitgeverij: Godijn Publishing
Uitgever Luisterboek: Lind & Co
Voorlezer:
Frank Rigter
Frank Rigter leest dit verhaal perfect voor. De juiste intonatie bij ieder woord. De sfeer in het verhaal doen opzwepen met zijn stem of juist terug brengen naar een rustig kabbelende beek. De angst voelbaar maken op werkend naar de finale climax waarin alles samen komt. Frank Rigter geeft dit verhaal een nog intensere diepgang. Ik luisterde graag naar zijn stem. En ik miste hem als ik even niet kon luisteren.
Genre: thriller
Cover en flaptekst:
Een imposant hert met een groot gewei op de cover. Besmeurd met bloed spatten. Nieuwsgierig naar dit verhaal.
De flaptekst is informerend en indrukwekkend.
Het verhaal:
In een zoo worden een leeuw en zijn verzorger op een gruwelijke manier vermoord. In het voorhoofd van de leeuwenverzorger is een Romeinse I gesneden. Als er opnieuw een man wordt vermoord en de politie het Romeinse cijfer III terugvindt, voert hoofdinspecteur Rudi Smeets een race tegen de klok om een vermiste man te vinden die mogelijk het volgende slachtoffer kan zijn.
Om het motief en de dader te vinden, verdiepen Rudi en zijn team zich in de mythologie van Herakles. De druk op Rudi’s team neemt zienderogen toe en de moordenaar lijkt haast ongrijpbaar. Zal Rudi tijdig het tij kunnen keren en voorkomen dat er nog meer genummerde slachtoffers vallen? Want mens noch dier is veilig voor de heraklesmoordenaar…
Herakles is een held uit de Griekse mythologie. Hij is vooral bekend om de twaalf werken die hij heeft uitgevoerd in opdracht van koning Eurystheus. De heraklesmoorden is een boek uit de nieuwe serie ‘De mythosmoorden’ waarbij er telkens een mythologisch verhaal centraal staat.
Mijn lees en luisterbeleving:
Mijn eerste kennismaking met de intrigerende en diepgaande schrijfwijze van Alexander Olbrechts was met het E-book Gevlinderd.
Dit verhaal, De Heraklesmoorden, vind ik een kwalitatief staaltje psychologische diepgang. En niet alleen dat. Het verhaal is ook leerzaam door de link met de Griekse mythologie. Ik leerde de psyche van de moordenaar uiterst goed kennen. Zijn levensloop, zijn gedachten, zijn gevoelens, zijn levens gebeurtenissen. Niet dat ik zijn daden goed keurde maar het fascineerde me hoe de menselijke geest werkt. Dit wordt ingenieus en zeer voelbaar verwoord.
Ook het rauwe, gruwelijke, steeds intensere lijden voelde ik in iedere vezel van mijn lijf. De kracht van woorden en dit overbrengen op de lezer daarin is Alexander Olbrechts een meester. Hij kan zich meten met Stephen King. Tevens een van mijn favoriete auteurs. De afbeeldingen boven de hoofdstukken vond ik prachtig. Elke keer als ik het boek luisterde dan maakte Frank Rigter de beleving van het verhaal nog intenser. Hij laat het verhaal in zijn waarde en tilt het naar een nog hoger niveau.
De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt. Met sommige bouwde ik een band op. Anderen zag ik liever verdwijnen. Stapsgewijs komen zij die puzzelen en daarop acteren om de dader in te sluiten en de duizelingwekkende en lugubere missie van de dader op bloedstollende wijze samen.
Alexander heeft de personen van de recherche ook treffend en levendig beschreven. Zowel hun privé en hun professionele omgeving zijn continu interessant. De plot is verpletterend. Ik ben zeer benieuwd naar deel twee De Valhalla moorden.
Mijn mening:
Ik geef 5 sterren.
Een prima opgebouwd en geloofwaardig verhaal. Een ingenieus en psychologisch diepgaand kat en muisspel. De Griekse mythologie die zich opnieuw openbaart als fascinatie bij een losgeslagen individu. Ook het hoe, wat en waarom hierachter wordt op ingenieuze en indrukwekkende wijze beschreven.
Een beeldende en filmische schrijfstijl. Woorden worden tastbaar. Het verhaal vanuit dader perspectief en slachtoffer perspectief. De dienaars van de wet die overal bovenop zitten. De verhaallijnen die samenkomen in de plot.
Ik lees/luister graag verder in deel twee De Valhalla moorden. Ik was al fan van Alexander Olbrechts maar na dit epische verhaal nog meer. Ik lees graag meer boeken van hem naast de boeken uit de Mythos serie.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Gesponsord