De Hollandse studente

Recensie van:

De Hollandse Studente

Auteur: Jessica de Jong

De Hollandse studente is het fictie debuut van Jessica de Jong. Zij schreef twee non-fictie boeken over topvrouwen en artikelen over straatintimidatie, Me Too en carrière in Intermediair, Het Financieele Dagblad, Trouw en De Volkskrant.

Wijze van lezen:  paperback , als recensie exemplaar ontvangen van Uitgeverij Aspekt in ruil voor mijn recensie

Uitgeverij: Aspekt

Genre: roman

Cover:

Een inktzwarte cover toont de contouren van een lijf, een vrouwenlijf? Onderaan de contouren van een vrouwelijk slank gezicht, zichtbaar zijn de welgevormde kin en de lippen. Wat is er gebeurd? Het ziet er onheilspellend uit maar ook een tikje erotisch. De titel in mooie sierlijk witte letters. De auteursnaam in oranje. En mooi bijelkaar passend kleurenpalet.

Flaptekst:

Deze is informerend, Ontzettend spannend en nodigt uit om gelijk het verhaal te gaan lezen.

Indrukwekkende zinspassage:

Pagina 401:

‘Jij gaat slecht met vrouwen om,’ schreeuw ik  ‘Stop ermee!’ ‘Weet je wat triest is,’ zegt Angelo. ‘Ik laat een spoor van vernieling achter. Ik jaag vrouwen op, strik ze in mijn netten en zuig ze langzaam leeg. Dat is mijn aard. Zo ben ik. Ik kan niet anders. Ik kick erop. Maar het meest bizarre: Ik kom er mee weg. Ik kan eindeloos doorgaan. ‘Niemand durft me tegen te houden.’ Ik hoor hem verbijsterd aan. Ik ben een speelbal voor dit wrede roofdier. Met zijn bek knabbelt hij op mijn hoofd, geeft mijn rug een klap met zijn klauw of gooit me in de lucht. Laat me op mijn gezicht stuiteren. Ik dacht hem te slim af te zijn. Maar hij is me altijd een stap voor. Elke situatie waarin ik beland, heeft hij van te voren uitgedacht. Ik moet altijd improviseren. Het speelveld is niet gelijk. Die achterstand haal ik nooit in. Maar ik sta nu wel op scherp. En dat is al een verschil. Vanaf nu speel ik mijn eigen spel.

Het verhaal:

In de Italiaanse havenstad Genua valt Erica Sonderland voor maffiabaas Angelo. Hij neemt haar mee in zijn criminele leven met broeierige nachtclubs en een façade van ijszaken. Maar zijn duistere lessen om met politieke invloed, seks en geweld in de bovenwereld te infiltreren staan haar steeds meer tegen. Als Erica’s jeugdliefde opduikt, ontpopt Angelo zich tot een stalker. Haar Italiaanse studievrienden hadden nog zo gewaarschuwd: het verwrongen vrouwbeeld in kunst en reclame lokt seksueel geweld uit. Weet Erica’s vader, een rechter uit prostitutiebolwerk Amsterdam, een uitweg? Of rest enkel het slechte pad?

Mijn leesbeleving:

Toen ik eenmaal begonnen te lezen toen kon ik niet meer stoppen. Dit verhaal grijpt je meteen vast en laat je niet meer los. De hoofdstukken zijn kort waardoor er vaart in jet verhaal blijft. De proloog liet mij eerst in verwarring achter. Maar toen ik het boek uit had begreep ik deze en vond ik ‘m ijzersterk. Een stevige springplank naar de rest van het verhaal. De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt en komen tot leven. Je leert hun verleden en heden kennen. Hun gedachtenwereld en het waarom van wat ze doen. Zelf kun je daar een mening over vormen. Er word je niets opgedrongen. Elke keer als ik niet las dacht ik over hen na om er later achter te komen dat het een fictief verhaal betreft. De opbouw is logisch en geloofwaardig. Doordat het verhaal in de ik vorm is geschreven is het allemaal nog intenser en heftiger. Alsof het personage haar verhaal rechtstreeks tot de lezers richt. Het is een hartverscheurend, duister, heftig, gruwelijk verhaal. Vaak wilde ik in het verhaal kruipen om het hoofdpersonage te beschermen en in mijn armen te nemen. Zowel het goede en het kwade van mensen is uitermate goed uitgewerkt. Het is daardoor leerzaam, een wake up call voor mensen die in dezelfde situatie belanden. De Italiaanse woorden maakten het nog geloofwaardiger. Echt leuk om zo de taal te leren kennen.

Het verhaal zit ook vol passie, vurig temperament en de waarde van vriendschappen. Wie kun je vertrouwen als het gevaar je aan alle kanten insluit? De plot is zeer sterk. De plottwists maken her verhaal nog ijzingwekkender en benemen je de adem. Ze zorgden ervoor dat ik zelf achterom keek en mijn ademhaling voelde versnellen.

Dit was voor mij een eerste kennismaking met deze auteur. Ik vond het zeer geslaagd. In de toekomst wil ik meer boeken van haar lezen. Ook naar haar non fictie boeken over actuele onderwerpen ben ik zeer nieuwsgierig.

Uitgeverij Aspekt bedankt voor het recensieexemplaar.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Ik bevond me tijdens het lezen continu in het verhaal. Alsof ik er zelf onderdeel vanuit maakte. De proloog is ijzersterk, de personages zijn gedetailleerd en beeldend uitgewerkt, de schrijftaal is kleurrijk en beeldend, de ik vorm maakt alles nog intenser. Ook al is het fictie ik geloofde dat het allemaal echt was en dat dit echt gebeurd was en de personages echt levende mensen waren. Ik moest echt even bijkomen toen dit niet zo bleek te zijn. Dat bewijst dat de auteur erin is geslaagd een uitmuntend verhaal neer te zetten. Ook de Italiaanse woorden, de beschrijvingen van plaatsen in Genua en de rest van Italië laten zien dat de auteur veel kennis van dit land heeft. Ook de duistere en sinistere wereld van de maffia zijn huiveringwekkend en beklemmend. Maar zijn ook een wake up call en een bron van geloofwaardige informatie. Ook waardeer ik kunst nu nog meer. Fantastisch dat ik bij alle lessen mocht zitten. Echt gaaf. Een mooi, rijk en geloofwaardig verhaal. Ik ga Erica missen.

De QR codes voorin het boek kun je scannen. Via Spotify kun je dan prachtige muzieknummers beluisteren. Die je als je je ogen sluit weer even meevoeren naar het verhaal. Geweldige toevoeging aan het verhaal!

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76