De herschreven wereld

Recensie van:

De herschreven wereld

De jacht op het medaillon

Deel 1

Auteur:

Bart vanHee

Bart Vanhee is een jonge auteur die zijn eigen pad bewandelt. Nog voor hij goed en wel kon lezen, was Bart al bezig met het verzinnen van verhalen. Zijn rijke fantasie, gecombineerd met een passie voor lezen, zorgt ervoor dat hij als 14-jarige al een boek in eigen beheer uitgeeft. Na die publicatie gaat het alleen maar harder. Bart begint taal- en letterkunde: Nederlands – Latijn te studeren aan de UGent en schudt tijdens zijn studies nog vier andere boeken uit zijn mouw. Eén van die boeken weet zelfs de Boekgoud-prijs binnen te halen. Hoewel Bart schrijft in verschillende genres, heeft hij een duidelijke voorliefde voor fantasy. Wanneer Godijn met Boek 10 naar Vlaanderen komt, is Bart er dan ook als de kippen bij om zijn verhaal De Herschreven Wereld: De jacht op het medaillon in te sturen.

In zijn vrije tijd is Bart ook bezig met taal. Zo onderhoudt hij een Facebook- en Instagrampagina Be.Art waarop hij zijn lezers geregeld van nieuw leesvoer voorziet. Verder is hij erg actief in het jeugdwerk, waar hij vakanties organiseert en graag flauwe woordmopjes maakt.

Wijze van lezen:

Paperback ontvangen van FB Boekentoer o.l.v. Attie Dotinga in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Godijn Publishing

Genre: fantasy

Cover en flaptekst:

Een prachtige tekening van een gouden driehoek met rood rondje. Eronder een kraai die zijn vleugels uitslaat. De achtergrond is roestbruin met symbolische tekens. Kleurgebruik is prachtig gecombineerd.

De flaptekst is informerend en intens.

Mooie tekst:

Als de zon ondergaat, worden de schaduwen langer. Hoe donkerder de nacht, hoe heviger de sterren flonkeren.

Het verhaal:

Vier jaar geleden kreeg Jake Firefield een magisch medaillon in handen waardoor hij ongewild het doelwit werd van een magiër. Na een lange strijd wist Jake de tovenaar te verslaan, maar hij draagt nog steeds de littekens. Met vallen en opstaan probeert Jake het verleden achter zich te laten. Hij wordt daarin bijgestaan door zijn vrienden Robin, Colly en Elvira.
Jakes rustige leven wordt echter overhoop gehaald wanneer zijn vader plots wordt gedood door een huurmoordenaar. Jake vreest dat het medaillon hier iets mee te maken heeft en gaat op onderzoek uit. Al snel blijkt dat niet alleen het medaillon, maar ook Jakes vrienden geheimen met zich meedragen.

Wie kan Jake nog vertrouwen? Wie heeft de huurmoordenaar gestuurd? En is Jake de enige die gevaar loopt?

Mijn leesbeleving:

In de proloog word je als lezer geïnformeerd over het leven van de hoofdpersoon in wat er in de afgelopen vier jaar is gebeurd. Kort wordt uitgelegd waar Jake Firefield woont, wat hem dagelijks bezig houdt en we volgen zijn mijmeringen over het verleden en het heden. De proloog zelf is gelijk intensief en eindigt explosief. Die explosiviteit vormt de springplank naar de rest van het verhaal.

Door de schitterende en gedetailleerde illustraties van Hannelore Dale heb je gelijk een beeld van de wereld van dit verhaal. De beeldende schrijfstijl versterkt dat nog. Eerst moest ik wennen aan alle namen van plaatsen en personen. Zodra dat gebeurd was werd ik meegesleurd in dit intens spannende verhaal.

Nergens is het saai. Er gebeurd continu iets. Zelf had ik continu een gevoel dat ik op mijn hoede moest zijn. Zo zat ik in dit verhaal. Vertrouw niemand. De afwisseling in het verhaal verteld vanuit diverse personages vind ik mooi gedaan. De duidelijke titels en de namen van de personages werken hierin verhelderend. De beeldende en filmische schrijfstijl doet je met al je zintuigen zelf meedoen in dit verhaal.

Je komt er ook achter dat hoe dapper, krachtig, slim en onaantastbaar je je ook waant dat het belangrijk is om een groep gelijk gestemde mensen om je heen te hebben om op onderzoek uit te gaan. Een verhaal dat gruwelijk, rauw, hartverscheurend maar ook passievol, gedreven en triomferend is.

Gezworen vijanden waarvan je het bloed kunt drinken blijken gaandeweg te vertrouwen. Met hun expertise kom je verder. Sta je steeds sterker tegen het inktzwarte en duivelse kwaad. Maar alert blijven blijft belangrijk. De plot biedt enigszins hoop. De epiloog toont dat het kwaad overal is en je op de hiele blijft zitten.

Een mooie teaser om ook deel twee te gaan lezen.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Mysterie, magie, spanning, inktzwarte duisternis, meedogenloosheid pur sang maar ook gedurfde heldhaftige keuzes om je vrienden te redden.

Mee puzzelen om de waarheid te achterhalen. Lezen alsof je er zelf bij bent. Adembenemend mooi.

Ik kijk uit naar deel twee.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76