De lijst

De lijst

Auteur:

Marelle Boersma

Wijze van lezen:

Geluisterd via BookBeat, in het kader van proeflezen voor De Crime Compagnie.

Voorlezer:

Jorien Zeevaart:

Ik ben groot fan van het timbre van haar stem. Haar wijze om emoties zo intens voelbaar over te brengen. De tekst nog beeldender te maken. Het voelt continu of ik erbij ben in dit verhaal. Zo prachtig, zo talentvol.

Ze laat het verhaal in haar waarde. Ze maakt het met haar stem nog intenser het blijft nog langer nazinderen.

Ik heb NietAangeborenHersenletsel en moeite met mijn geheugen. Maar door deze stem gaat het beter. Extra fijn dus. Minder terug hoeven luisteren als ik een poosje niet geluisterd heb.

Uitgeverij: De Crime Compagnie

Genre: thriller

De lijst is gebaseerd op ware gebeurtenissen die zo gruwelijk zijn dat ze wereldnieuws waren in de jaren ’90.

Cover en flaptekst:

De cover toont me een deur. Een hand die aarzelend de sleutel lijkt te willen omdraaien. Wat is er verscholen achter deze deur?

Spannend beeld. Het zorgt ervoor dat ik wil gaan luisteren.

Quote:

Erin 2023

Mijn hand zoekt de hand van mijn dochter en ik ben dankbaar dat ik op dit moment niet alleen ben.

‘Kun je het hierna afsluiten, mam?’ Die vraag is al ontelbare keren door mijn hoofd gegaan, maar een antwoord kan ik niet geven.

‘De zwarte bladzijden sluit ik hierna af, maar…’ Er zit een barst in mijn stem, zodat ik eerst moet slikken voor ik verder kan praten. ‘Weet je, lieverd. Ik denk dat het nu pas gaat beginnen.’ Ik voel dat ze me van opzij aankijkt.

‘Nu zal ik hopelijk gaan ontdekken wat er gebeurd is. Of alle theorieën die samenhangen met dit stukje geschiedenis kloppen.

Of zij gelijk hebben gehad.’ Ik knik naar de historica die verderop staat om toezicht te houden. De korte haren van Maureen vertonen een rossige glans, waardoor er een stralenkrans om haar hoofd lijkt te hangen. De vrouw naast haar strijkt met haar hand door haar grijze krullen. Zij heeft door haar scherpe blik iets ontdekt wat mijn leven een fi kse duw heeft gegeven.

‘Ja, voor hen is het ook een belangrijk moment.’ Mijn dochter heeft alle vijfentwintig jaren van haar leven meegekregen hoe ik op zoek ben geweest naar de waarheid. Naar onze familie. Dankzij ons zijn er namen bekend geworden en er zijn zelfs wetten aangepast, zodat wij onze antwoorden zouden krijgen.

Langzaam schuift er een wolk voor de zon, waardoor de kilte bezit neemt van mijn lichaam. Niet alleen wij krijgen nu onze antwoorden, ook de verantwoordelijken moeten hierna hun verhaal doen.

Mooie tekst:

Sommige geheimen kunnen het daglicht niet verdragen….

Het verhaal:

Erin werkt als archeologe in Naturalis in Leiden en houdt ervan om de geschiedenis tot leven te wekken via oude botten. Ze is net verloofd en het leven lijkt haar toe te lachen.

Charlotte is patissier in Orléans. Taarten bakken is haar passie en ze is zo goed in haar vak dat ze mag meedoen aan een belangrijke wedstrijd.

In Milaan tekent modeontwerper Max de mooiste jurk uit zijn carrière. Hij hoopt dat deze jurk het spektakelstuk zal zijn op de catwalk tijdens de fashionweek.

Dan wordt Erins geluk ruw verstoord door de plotselinge dood van haar adoptiemoeder. Haar moeder heeft niet de kans gekregen Erin te vertellen over De lijst. De lijst die Erin, Charlotte en Max ongewild dichter bij elkaar brengt en waarvan de gevolgen dodelijk zijn…

Mijn luisterbeleving:

Door het mooie timbre, intonatie op de juiste momenten van voorlezer Jorien Zeevaart krijgt dit verhaal nog meer cachet. De tekst wordt nog intenser en beeldender. Nog nooit was ik op de plaatsen in dit boek. Maar ik heb het gevoel en de ervaring dat ik er geweest ben.

Ik zag, hoorde, rook en voelde hetzelfde als de personages. Ik raakte verbonden met de levensverhalen van Erin, Charlotte en Max. Marelle Boersma heeft hen daadwerkelijk tot leven gebracht met haar pen. Gedurende het luisteren zaten mij de emoties hoog. Wat een hartverscheurend, rauw, indrukwekkend, intens verhaal.

Mijn moederhart verpulverde, huilde met hen mee. De opbouw is mooi gedaan, de wisselingen van personages, tijden en plaatsen duidelijk en geloofwaardig. Nadat ik het eerste hoofdstuk had geluisterd kon ik niet meer stoppen. Ik belandde in een wervelwind aan gebeurtenissen. Torenhoge spanning en ijskoud angstzweet teisterden me keer op keer. Benamen me bijna de adem. Alsof de duivel zelf mij op de hielen zat.

Een kat en muisspel op top niveau. En hoe meer vragen na langdurig puzzelen beantwoord werden hoe groter mijn nieuwsgierigheid naar de gehele clou. Na een bloedstollende finale volgt de plot. Alles wordt duidelijk en daarmee ook de verbijstering en de afschuw, de kou die binnen sijpelt als ik uit het nawoord begrijp dat dit gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Op Google heb ik het opgezocht en mijn zicht vertroebelde door tranen.

Toch vind ik het fantastisch dat Marelle Boersma dit verhaal na research zo indringend geschreven heeft. Zij geeft diegenen een stem en een gezicht. Zij raken nooit vergeten.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Prima opbouw, spanning die oploopt en tot explosieve hoogten gaat. Een zoektocht naar je wortels die zijn weerga niet kent. Personages die gedetailleerd zijn uitgewerkt.

Schijnheiligen die hun devotie tonen terwijl hun intenties zo inktzwart zijn. Zoveel leed, zoveel pijn en verdriet. Het woord mensonterend is niet eens genoeg. Toch is dit een verhaal dat staat als een huis. Personages die voor mij echt leefden. Sommigen bouwde ik een band mee op. Anderen zag ik liever vertrekken.

Een intense zoektocht. Waarbij alles wat het daglicht niet kan verdragen boven komt. Waarbij ontmoetingen onschuldig lijken maar ook een rode vlag voor gevaar kunnen zijn. Te midden van dit alles de liefde van je leven vinden dat is mooi. Dat biedt hoop.

In de toekomst lees of luister ik graag meer van Marelle Boersma.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76