Duistere Magie

Recensie van:

Raad van elfen

Deel 1

Duistere macht

In deze trilogie ontmoet je nieuwe wezens en ga je op reis door nieuwe werelden.

Geniet van deze unieke ervaring.

Auteur:

Ingrid Hageman-Veraart (1971) heeft vele passies waaronder taekwondo, lezen, muziek luisteren, films kijken en het bezoeken van fantasy fairs, concerten en theaters. Muziek is een grote inspiratiebron voor haar.
In 2010 is ze begonnen met het schrijven van de “Valemya”-trilogie. “De poorten naar Valemya” is het eerste deel uit deze spannende reeks.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van  uitgeverij Zilverspoor in ruil voor mijn recensie en deelname aan FB Blogtours Zilverbron en Zilverspoor o.l.v. Natascha van Limpt.

Uitgeverij: Zilverbron

Genre: fantasy

Cover en flaptekst:

Een man kijkt me met een flauwe grijns indringend recht aan. Hoorns op zijn hoofd en klauwen aan zijn handen.

De achtergrond is groen. Hij staat voor een prieel deels omringd door rozen klimplanten.

De flaptekst is naast informerend huiveringwekkend maar daardoor ook nieuwsgierig makend naar het verhaal.

De auteursfoto en informatie vind ik een toevoeging.

Mooie tekst:

I’m cold and unapproachable

Deceptive and a fraud

Don’t need to keep attention

I hate to be ignored

I’m selfish and insensitive

I’m rotten to the core

Pretentious and derivative

You’ve seen it all before

IQ – Born Brilliant

Het verhaal:

De narcistische elf Pekdo woont in de kleine wereld Grekonal. Als hij ontdekt dat hij over magie beschikt, groeit er een onverzadigbare honger naar macht. Zelfs de vernietigende zwarte magie schuwt hij niet om zijn verlangens te kunnen bevredigen.

Als erfgename van De Raad van Elfen is het Cats taak om de Grekonalen te beschermen tegen de tirannie van Pekdo. Ze moet al haar kracht, intelligentie en creativiteit aanwenden om een confrontatie te overleven. Tot haar ontsteltenis komt ze erachter dat het goede niet altijd wint van het kwaad.

Mijn leesbeleving:

Dit verhaal wordt afwisselend verteld door de elven Pekdo en Cat. Pekdo mocht ik vanaf de eerste letter gelijk al niet. Door de gehanteerde ik-vorm kwam zijn verhaal nog intenser binnen.

Dat ik hem gedurende het verhaal verafschuwde toont de kracht van de auteur. Zij is erin geslaagd om zijn karakter, zijn gevoelens en zijn gedrag haarfijn op mij over te brengen.

Personage Cat daarentegen vond ik gelijk oprecht, liefdevol, empatisch, krachtig en indrukwekkend. Soms hield ik echter mijn hart vast als ze orde op zaken wilde stellen. Haar verschijning zorgde voor veel avontuur en deed de wereld meermaals op zijn grondvesten schudden.

Door de beeldende haast filmische schrijfstijl beleefde ik dit verhaal met mijn lijf en psyche. Rauwe, hartverscheurende gebeurtenissen wisselden in rap tempo met heroïsche, krachtige gebeurtenissen.

De opbouw van het verhaal sluit naadloos aan bij de stappen die de personages zetten. Dat verhoogd de geloofwaardigheid. Tevens viert de magie tot in alle finesse hoogtij in dit verhaal. Dat vond ik op en top genieten.

De personages maken een duidelijke ontwikkeling door. De een verbeten, allesoverheersend en dwars door alles heen verheven boven iedereen. De ander voorzichtiger, ingetogener maar met gouden en zeer noodzakelijk resultaat.

In de plot komt alles samen. Daar blijkt dat hoogmoed genadeloos wordt afgestraft en dat eerlijkheid en strijden voor het goede zijn vruchten afwerpen. Wel maakte me het verdrietig dat verbintenissen die gesmeed waren voor het leven verloren gingen.

Toch voelde ook ik de liefde en warmte van een blijvende herinnering van verloren dierbaarheid door mijn aderen stromen.

Ik ben aangenaam verrast door dit deel 1. Ingrid Hageman-Veraart schrijft uitstekend.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

De personages zijn levensecht uitgewerkt waardoor je hun karakter, gevoelens en gedachten loepzuiver tot je door laat dringen. Zodat je moedwillig onrecht verafschuwd en het in de kern gesmede goede verwelkomd. Soms verloor ik de hoop even als de strijd alles leek te verpulveren. Toch kwam het na de benodigde te leveren strijd goed.

Ik kijk uit naar het vervolg. Ik hoop op een ijzersterke terugkeer van de vrouw waar ik van ben gaan houden, Cat.

Tevens kan ik niet wachten om De poorten van Valemyna trilogie te gaan lezen. Wat een talent bezit deze auteur. Ingrid Hageman-Veraart schrijft zo beeldend en weet je letterlijk en figuurlijk mee te nemen in een verhaal die zijn weerga niet kent.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76