Een splinter in de ziel

Recensie van:

Een splinter in de ziel

Oorlogsgeheimen ontrafeld, hoe levens voorgoed veranderden door de bijzondere wet na WO2

Auteur:

Jolande van Gorssel (1957) is een energieke, creatieve geest die moed en gezond verstand in de juiste dosis combineert. Zij heeft een sterk analytisch vermogen, een groot gevoel voor rechtvaardigheid en is oprecht geïnteresseerd in de mens en zijn beslissingen. Als ondernemer dacht zij al buiten de kaders, als onderzoeker werd dat haar kracht. Ze staat dan ook bekend as een gedreven speurneus met een missie: lotgenoten aan te zetten in hun eigen geschiedenis te duiken.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van voor deelname aan FB Boekentoer o.l.v. Attie Dotinga in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Aspekt

Genre: noot van de auteur: om privacy-redenen zijn de namen van enkele in dit boek voorkomende personen veranderd. Dit is geen historisch werk. Het is eerbetoon aan degenen die tijdens de bezetting veel offers hebben gebracht en daarvoor nooit publieke erkenning hebben gekregen.

Cover en flaptekst:

Een donkergrijze lucht met aan de randen zonnelicht in diverse kleuren geel. Een groot landgoed met een mooi landhuis. Een vrouw in een gele jurk op een brug over het water. Wat kan ik verwachten? Ik ben nieuwsgierig geworden naar het verhaal.

De flaptekst is hartverscheurend en intens en maakt dat ik niet kan wachten om te beginnen met lezen.

Een mooie auteursfoto en informatie Een waardevolle toevoeging.

Mooie teksten:

Voor jou pap…

Ter nagedachtenis aan Eefje en Lex

“Nothing ever goes away until it has taught us what we need to know.”

“Geschiedenis, is slechts een verzameling fabeltjes, waar men het tevoren over eens is geworden.” Voltaire (Frans filosoof)

Het verhaal:

Een zoektocht naar de waarheid Omdat haar familie vlak na de oorlog werd beschuldigd van verraad, en Sofie daar na al die jaren nog steeds mee worstelt, gaat ze op zoek naar de waarheid. Wat gebeurde er werkelijk in 1943 toen Joodse onderduikers werden verraden? Waarom werd juist haar oma gestraft? Werd de verzetsman Johannes Post wel op het landgoed in Ugchelen gearresteerd? Sofie ontdekt dat er een groot verschil bestaat tussen geschiedschrijving en wat nabestaanden vertellen, en hoe dichter ze bij de waarheid komt, hoe meer ze wordt tegengewerkt. Als ze uiteindelijk persoonlijk bedreigd wordt, is ze vastbesloten de waarheid boven water te halen en dringt ze steeds dieper door in een wereld van spionage, verraad en intriges.

Mijn leesbeleving:

De proloog is hartverscheurend intens. Deze vormt een uitstekende springplank naar de rest van het verhaal.

Ik was er heilig van overtuigd dat ik alles zo’n beetje wel wist van De Tweede Wereldoorlog. Maar dit boek liet een versplintering aan diverse gevoelens bij mij achter.

Verbazing van hoe kan het dat twee pension houders met het hart op de juiste plek en de titel barmhartige Samaritaan meer dan waard zijn zo beschadigd werden. Enkel door de schijnbaar overtuigende kracht van woorden. Woorden die nooit op waarheid waren getoetst. Woorden die vernietigende haast fatale gevolgen zouden hebben.

Het verhaal wisselt tussen heden en verleden. Van 2005 naar De Tweede Wereldoorlog en een poosje na de bevrijding. In 2005 volgen we de verbeten zoektocht van Sofie de Geus en in de jaren van De Tweede Wereldoorlog zijn we toeschouwer in het leven van het echtpaar Lex en Eefje de Haan; hun clientèle in het pension, hun gezin, familie en vrienden.

Door de beeldende schrijfstijl was ik prima in staat om in de huid van zowel Sofie de Geus als die van Lex en Eefje de Haan te kruipen. Het verhaal is heel tastbaar en komt ongelooflijk dichtbij. Alsof jezelf in het verhaal mee doet. In beide tijds beelden is het verhaal ongelooflijk spannend en blijf je continu geboeid door lezen. Omdat je erop gebrand bent om de waarheid te achterhalen.

Niet voor genoegdoening of terechtstelling. Maar het achterhalen van de reden waarom individuen het het waard vonden om zondebokken op te voeren. En waar eenmaal rook is, is ook vuur. Door moedwillig menselijk handelen. Verpletterende verbazing, woede, verdriet en angst vochten continu om voorrang bij mij.

Het verhaal gaat zeer diep, beneemt je de adem maar is ook prachtig om te lezen. Prachtig hoe gedreven en vol vuur Sofie de Geus haar onderzoek ondanks bedreigingen voortzet. Dat het haar totale wereld zoals zij die kende totaal ontwricht is vreselijk. Toch voelde ik veel respect voor haar heldhaftige doorzettingsvermogen. Ik identificeerde mij het meest met Eefje. Alsof ik in haar lichaam zat iedere keer als ik over haar las. Best intens maar ook een bijzondere ervaring. Daardoor had ik meerdere malen de neiging om het uit te schreeuwen voor al dat onrecht. Kreeg ik moord neigingen bij bepaalde personen.

Het mishandelen van iemand met woorden en leugens en daarbij de fysieke martelingen is gruwelijk. En net als je denkt veilig te zijn voor het kwaad dat oorlog heet en je wordt verraden door je eigen volk, waar kan je dan nog heen? Die angst en die uitzichtloosheid ik voelde dat door mijn eigen aderen vloeien.

Het is duidelijk verwoord door Jolande van Gorssel. Belangrijk dat ook deze verhalen verteld worden. Voor gewetens rust en het achterhalen van de waarheid en daarmee verdiend eerherstel.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

De verwoestende werking van leugens om er zelf beter van te worden.

Hoe je mensen met een hart van goud met de wil om anderen te beschermen te gronde durft te richten.

Hoe waardevol is dan een intensieve zoektocht naar de waarheid voor eerherstel en genoeg doening.

Een leerzaam en meeslepend verhaal. Ik lees graag meer van Jolande van Gorssel.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76