Gedwongen

Recensie van:

Gedwongen

Psychologische roman over het verwoestende effect van dwang in een gezin.

Auteur:

Thea van Bodegraven-Boonstra is als partner en ouder ervaringsdeskundige als naaste van iemand met angst en dwang. Zij ontdekte dat de -positieve – verandering bij haar zelf lag en niet bij het ‘beter’ maken van haar partner en kind. Vanuit haar eigen ervaring heeft ze de Boonstra – methode ontwikkeld waarmee zij sinds 2012 naasten begeleidt in haar coachpraktijk Sterk in Eigen Kracht. Zij schreef eerder ‘Als helpen niet helpt’.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen van uitgeverij  in ruil voor mijn recensie en deelname aan de leesclub georganiseerd door Esther van der  Ham van Droomvallei uitgeverij.

Uitgeverij: Droomvallei

Genre: psychologische roman

Cover en flaptekst:

Een vrouw, van bovenaf gezien, met zwarte hoed en jurk danst door het zand. Met haar armen gestrekt alsof ze haar balans op zoekt om te blijven staan. Als ik het boek in een bepaalde hoek houd zie ik spetters op de cover. Tranen, zweet, water? Of zie ik dit alleen?

De flaptekst vind ik intens en indrukwekkend.

Het verhaal:

Kim en Twan leiden een fijn leven. Samen met hun twee kinderen zijn ze net terug van een heerlijke vakantie en klaar om het normale leven weer op te pakken. Totdat Twan vreemde dingen gaat doen.
Wat voor gevaar zit er bij het voetbalveld? Waarom moet Kims tas altijd worden schoongemaakt en begint Twan te controleren waar zij en de kinderen hun schoenen neerzetten?
Twan ontkent dat er iets aan de hand is met hem en Kim gaat steeds meer aan zichzelf twijfelen. Hier begint haar zoektocht naar wat er met Twan aan de hand is, maar ook naar zichzelf. Waarom laat ze
zich zo dwingen door Twan, zelfs als hij niet in de buurt is? Hoe kan ze haar kinderen beschermen tegen het gedrag van hun vader?

Mijn leesbeleving:

In het begin moest ik wennen, aan de overigens zeer duidelijke, wisselingen in tijd en plaats. Het verleden van alle personages is vrij pittig. Dat wordt goed verweven met het heden. Naast de problemen sijpelt er nog genoeg vriendschap liefde en passie door. En humor met je kinderen en bescherming voor hen.

De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt en komen echt op mij over. De schrijfstijl is beeldend. De hoofdstukken zijn kort waardoor het verhaal vlot leest. De personages leer je innerlijk ook goed kennen door hun individuele proces van zelf reflectie en stappen in hun ontwikkelingsproces. Fascinerend, intens, rauw, hartverscheurend maar ook leerzaam.

Doordat Thea ervaringsdeskundige is vind ik het een toevoeging voor het nog echter maken van dit verhaal. Je voelt alles nog dieper in jezelf. Het overtuigt meer. Ik vind het dapper en goed dat dit soort boeken geschreven worden.

Ikzelf heb Niet Aangeboren Hersenletsel en PTSS. Na de geboorte van mijn kids kreeg ik zware postnatale depressies met psychoses. Mijn man nam de zorgtaken op zich. Nu lijk ik wakker te worden uit een diepe slaap en word ik verbaal sterker.

Mijn man vindt het eng om de teugels te laten vieren en dat zorgt voor discussie. We worden goed begeleid door hulpverleners aan huis. Maar het is moeilijk. Mij wordt inderdaad gezegd zelf te veranderen. Maar mijn man moet zelf zijn verantwoordelijkheid ook nemen. Ik vindt dat ingewikkeld. Ik kon me dus uitermate goed in Kim verplaatsen.

Doordat ik zelf ook angsten heb in combinatie met mijn kwalen en van dichtbij mensen meemaak die ook worstelen denk ik er nog steeds hetzelfde over: luisteren naar je medemens, je medemens echt zien en niet vluhtig. Alhoewel het moeilijk is: hulp zoeken en aanvaarden en blijven praten als je in zo’n situatie als Kim en Twan komt.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Dit verhaal raakte me nog dieper dan dat ik van tevoren gedacht had. Het zorgde herkenning. Het verhaal wrong zich onderhuids en liet mij niet meer los. De gevoelens van de personages voel je daadwerkelijk in de woorden.

Soms huiveringwekkend kil, dan weer intens verstikkend of warm en gedreven. Nergens is het verhaal saai.

Hopelijk is dit verhaal voor andere mensen in soortgelijke situaties een anker van hoop en een bron van leer momenten.

Thea van Bodegraven-Boonstra hartelijk dank dat ik je boek mocht lezen en recenseren voor de leesclub.

Ik lees graag meer boeken van Thea van Bodegraven-Boonstra.

Esther van der Ham hartelijk dank voor het begeleiden van de leesclub.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76