De sage van Siliah

Gelijkgeborene

Deel 1

Vertellingen van Negen Verenigde Rijken

Auteur:

Mirjam Boers (1981) is geboren en getogen in Rotterdam en leeft al vijfentwintig jaar met de ziekte CRPS. In De sage van Siliah beschrijft ze de kracht van onvoorwaardelijke vriendschap, doorzettingsvermogen en het volgen van je hart. Dankzij de bijbehorende muziek op Spotify lezen haar boeken als een televisieserie en geven ze je een onvergetelijke leeservaring. De sage van Siliah is onderdeel van de serie ‘Vertellingen van Negen Verenigde Rijken’, waarvan eerder De sage van Aya: Regentes en Grootheerser verschenen. Beide sages zijn los van elkaar te lezen.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar E-book ontvangen voor deelname aan de blogtour van de auteur in ruil voor mijn recensie en deelname.

Uitgeverij: Boekscout

Genre: fantasy

Cover en flaptekst:

Een vrouw met lange haren op de rug gezien. Wie is zij?

De flaptekst is indrukwekkend en nieuwsgierig makend.

Mooie tekst:

Soms kruisen paden exact op het juiste moment.’ Siliah Bertrand

Het verhaal:

De sage van Siliah neemt je mee naar het ontstaan van de Negen Verenigde Rijken. Een tijd, waarin dorpen vechten voor hun bestaan, stadhouders met harde hand regeren en ambachtslieden op klaarlichte dag verdwijnen. Na de ontvoering van haar ouders weet Siliah Bertrand een Otheaanse luitenant te overtuigen haar als kleermaakster mee te nemen op reddingsmissie. Samen met haar gelijkgeboren broer Lionèl begint ze aan een reis die de geschiedenis van het rijk zal gaan bepalen.

‘Gelijkgeborene’ speelt zich 342 zomers voor De sage van Aya af en beschrijft de opkomst van aartsvader Arsya. Vergezeld door dappere wachters, berekenende stropers en uitbundige troubadours beseft Siliah dat slechts één een naderende oorlog tussen stropers en stadhouders kan voorkomen: de alom gevreesde zwaardvechter van Amarénia.

Mijn leesbeleving:

Net als in haar vorige twee boeken is Mirjam Boers erin geslaagd mij met een beeldende en filmische schrijfstijl te betoveren. Vanaf het eerste moment dat ik kennismaakte met Siliah sloot ik haar in mijn hart. Wat een krachtige en onverzettelijke vrouw. Namen van personen en steden vormden een gefluisterde herinnering aan de andere twee boeken.

Naast de overeenkomst met een sterke vrouw in de hoofdrol zijn er uiteraard ook verschillen. Toch is de strijd voor rechtvaardigheid hetzelfde. Mensen die ongevraagd de macht willen hebben. Die menen alles en iedereen te moeten bezitten. Die zich verrijken over de ruggen van willoze mensen.

Hoopgevend dat er dan toch een grote groep mensen zich verenigen. Door verschillen in achtergrond te overbruggen. De vele verschillende namen van plaatsen en mensen deed me eerst duizelen. Maar dat was snel voorbij. Het voelde alsof ik samen met Silliah op haar paard over de vlakten galoppeerde. Ik was overal bij.

De auteur bezit de gave om de personages levensecht tot leven te wekken. Ik kon me daardoor uitstekend in hen verplaatsen. Dit had ik het sterkste bij Siliah. Tijdens het lezen voelde het alsof ik een met haar werd. Niet altijd gemakkelijk. Want sommige gebeurtenissen waren rauw, gruwelijk en hartverscheurend. Die grepen zich diep in mijn psyche en lijf vast.

De opbloeiende, vurige en vlammende liefde tussen een mysterieuze virtuoos met wapens en een dame met een ijzeren wil en de kracht om mensen te verenigen om op te staan tegen onrecht vond ik prachtig. De personages ontwikkelen zich tijdens dit verhaal. Dat is mooi gedaan.

De plot schreeuwt om een vervolg. Hopelijk volgt na duisternis weer het licht.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren

Mirjam Boers is er opnieuw in geslaagd een schitterend verhaal te schrijven.

Een indrukwekkend, meeslepend, rauw, gruwelijk, heroïsch, liefdevol en episch verhaal.

Was Aya al onvergetelijk ook Siliah heeft dat effect op mij.

De QR codes die nu kunt scannen laten je het verhaal nog intenser beleven als je naar de muziek luistert via Spotify.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76