Lezersrecensie

Hoor de stilte spreken

Auteur:

Pia Pauwels

Bron: www.pmpauwels.com

Pia Marie Pauwels, auteur van Muizen in het bed en Hoor de stilte spreken, is geboren in de levendige stad Antwerpen op 10 juli 1972 en studeerde toerisme in Californië en aan het Thomas More instituut in Mechelen.

"Na mijn studies ging ik meteen aan de slag als airhostess. Na de dip in de luchtvaart van 9/11 schreef ik me opnieuw in aan de Universiteit van Antwerpen en studeerde Geschiedenis.

Je zou me een serieverhuizer kunnen noemen. Ik woonde over heel Vlaanderen tot in Amerika, Noord-Frankrijk, Parijs en zakte verder af naar het zuiden waar ik samen met mijn man besloot om gîtes uit te baten. Tien jaar later keerden we voorgoed terug naar het noorden. Terwijl mijn man opnieuw aan de slag ging in de luchtvaart bleef ik gezellig thuis. Maar de gezelligheid sloeg al snel om in verveling. Mijmerend dwarrelden de leuke anekdotes me voor de ogen. Het was het begin van een roman in wording. Twee jaar lang herschreef ik het manuscript en gaf niet op, want het schrijven zit me in het bloed. Mijn moeder vergaarde prijzen voor haar kortverhalen. Haar zuster pende heel wat dichtbundels neer. Maar toen mijn moeder huwde, stopte het voor haar, want dat hoorde vroeger zo. Ik zette door, en als het even moeilijk ging, riep ik om haar hulp, daarboven in de hemel.

Het werd een verhaal vol verrassingen, komische situaties en beproeving, net als de weg naar het eindresultaat.

Vandaag de dag breng ik mijn tijd door in Zuid-Spanje en thuisland België.

Met een glaasje Rioja in de hand en mijn blik op een heuvelrug vol olijfbomen schreef ik mijn nieuwe feelgoodroman, Hoor de stilte spreken..."

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar E-book ontvangen voor deelname aan de blogtour van de auteur en uitgeverij Phoenix in ruil voor mijn recensie en deelname.

Uitgeverij: Phoenix

Genre: (psychologische) roman

Cover en flaptekst:

Ik zie een vrouw in een witte jurk, haar gezicht zichtbaar vanaf haar neus. Zij heeft een bos witte bloemen in haar handen.

De cover maakt mij nieuwsgierig naar het verhaal.

Quote:

Gedeelte hoofdstuk 1:

Ana’s dag zit erop. De passagiers zijn inmiddels huiswaarts gekeerd. Ze trekt haar winterjas wat vaster aan. De ijzige koude bijt in haar gezicht. Op het trottoir ligt een laag bruine smurrie van gesmolten sneeuw en ijs. Voorzichtig schuifelt ze tot bij haar auto op de luchthavenparking.

Uitgeteld bolt ze een half uur later haar eenrichtingsstraat in en rijdt bijna stapvoets tot voor haar herenhuis in rode baksteen. Ze vindt meteen een plekje voor de deur. De straat ligt er verlaten bij met hoopjes sneeuw langs de kant. Het voetpad is spekglad. Ze wankelt op haar hoge hakken het huis in, blij weer thuis te zijn.

Het is donker binnen, enkel het schijnsel van de kerstlampjes in de boom geeft wat licht. In die zachte gloed plaatst ze haar handtas boven op de antieke ladekast in de inkomhal, schopt haar schoenen uit, en sluipt verder de donkerte in. Opeens stopt ze abrupt. Haar adem stokt. In de trappenhal beweegt een schim in haar ooghoek. De haartjes op haar armen komen overeind.

Twee blinkende ogen kijken haar aan. Daar zit hij, onbeweeglijk op de onderste trede. Met ingehouden adem staart ze hem aan. Ze voelt de angst als een strop om haar nek. Zijn spierbundels puilen uit zijn haltertop. Zweetdruppels staan op zijn voorhoofd. Zijn donkerblonde haar kleeft tegen zijn hoofd en in zijn hand klemt hij een blikje Jupiler.

‘Billy? Wat doe jij daar?’ Ana’s stem beeft.

‘Je bent te laat! Waar zat je?’ brult hij.

‘Mijn vlucht was verlaat ... sneeuwstormen ... je weet hoe het gaat.’

‘Kon je niet bellen?’

‘Vanop het vliegtuig? Ik dacht trouwens dat je zou slapen.’

Hij veert op. ‘Jij vuil wijf!’ Het blikje vliegt door de kamer en landt in de hoek.

Snel kijkt ze rond. Waar kan ze heen? Ze wil vluchten, maar haar benen lijken lam. Ze grabbelt om zich heen, maar het enige wapen binnen handbereik is een rieten beer. Hij komt op haar af. Als een blok staat hij voor haar. Ze ruikt de alcohol in zijn adem.

Ana rent langs hem heen de steile trap op. De treden kraken bij elke stap. Ze hoort hem achter haar aan donderen. Haar hartslag versnelt.

Boven, op de overloop, pakt hij haar beet. Ze slaakt een gil. Zijn nagels boren zich in haar arm. Ze krimpt in elkaar. Hij geeft haar een duw en ze verliest het evenwicht. De trap achter haar komt dichterbij. Met haar handen graait ze panisch in het rond. Ze grijpt naast de leuning en vliegt door de lucht. Dan heeft ze beet, omklemt met beide handen twee trapspijlen, en komt met een dreun neer. Een pijnscheut schiet in haar zij.

Daar ligt ze, languit op de trap. Machteloos. Ze laat zich naar beneden glijden en als bij wonder komt ze op beide voeten terecht.

Dan ziet ze beweging voor zich. Een seconde later staat hij naast haar. Ze klautert overeind, maar loopt recht in zijn val. In het smalste stuk gang van het herenhuis kan ze geen kant uit. Haar hart bonkt in haar keel. Iedere vezel in haar lijf schreeuwt dat ze weg moet, het huis uit.

‘Ik maak je kapot!’ Hij zwaait met zijn arm naar achter. Zijn gebalde vuist komt op haar af. Zijn knokkels zijn wit.

Een seconde verliest hij het evenwicht en Ana geeft hem snel een duw. Hij valt en vliegt tegen de half openstaande deur achter hem, die nu helemaal openschiet, en duikelt de kerstboom in. Zijn handen klauwen om zich heen. Kerstballen kletteren op het parket. De antieke porseleinen kerstengel eindigt in Billy’s hand en valt samen met hem de grond op. De gebroken vleugels liggen naast hem. Hij jammert, de engel zwijgt. Zijn haltertop is gescheurd en ook de kanten jurk van de kerstengel blijft niet ongeschonden. Zilverkleurig engelenhaar glittert in Billy’s haar.

Ana proeft gal in haar mond. Ze heeft geen tijd om na te denken en zet het op een loopje. Ze grist haar handtas en schoenen mee en springt daarna blootsvoets haar wagen in en rijdt weg.

In de achteruitkijkspiegel vangt ze een glimp op van Billy die tierend in de deuropening verschijnt, terwijl de sneeuwbrij van haar benen glijdt. Zijn scheldtirade wordt overstemd door de warme stem van André Hazes senior op de autoradio: ‘Geef mij nu je angst. Ik geef je er hoop voor terug. Geef mij nu de nacht. Ik geef je de morgen terug …’

Haar angst ebt weg en verdriet sluipt binnen. Ze voelt haar tranen luttele seconden later over haar wangen stromen. De muziek echoot verder door de wagen, terwijl sneeuwvlokjes neerdwarrelen en een wit tapijt voor haar uitrollen.

Mooie teksten:

Good girls go to heaven, bad girls go everywhere

‘Good girls are bad girls who are never caught.’

Het verhaal:

Bron: www.pmpauwels.com

Lucas Vermeer is het blonde, sexy sportanker van de nationale omroep, getrouwd met een bloedmooie vrouw, vader van drie kleine kinderen, vaak weg van huis, en net veertig geworden. Zijn wereld komt weldra volledig op zijn kop te staan.

Ana Vargas, een veertiger en huisvrouw, is getrouwd met de narcistische Nick. Ze is eenzaam en ongelukkig in haar huwelijk. Haar jeugd is vervlogen, aan kinderen is ze nooit toegekomen. Op een morgen krijgt Ana onverwacht een flirterig berichtje van Lucas. De romantiek laait al snel op.

Terwijl de sociale media vol staan met de moordplannen van de Poppenspeler, beleeft Ana haar eigen stomende avonturen. Kiest ze uiteindelijk voor Lucas of voor haar man? Of zit er meer achter?

Langzaamaan komt de waarheid aan het licht...

Mijn leesbeleving:

Alle verhaallijnen in dit verhaal beginnen in een café waar de personages graag komen. De ene zit aan de bar te praten of voor zich uit te staren. Anderen zitten bij een tafeltje en zetten de eerste stap op elkaars levenspad. Anderen zijn gevlucht uit een inktzwarte en kille omgeving. Ze komen zich warmen om zich weer beter te voelen.

Ieder personage vond ik prima uitgewerkt. Door de titels boven de hoofdstukken wist je wat je kon verwachten. Eerst moest ik wennen aan alle namen en levenssituaties. Met Ana voelde ik me het meest verbonden. Ik herkende veel in haar terug. Het was terug te voelen in mijzelf. Andere personages die ik eerst graag mocht lieten hun ware aard zien. Daar schrok ik van en ik werd er boos om. Het was zo mensonterend en zo kil. Of dan diegenen die leefden op adrenaline van de continue aandacht en de stress van werken in de schijnwerpers. Alles waar het echt om draaide: de liefde van je leven bedekken en vooral nog harder en meer werken. Een snelle, gevatte mooiboy zijn.

Dan de gedeelten van degene die alle poppetjes bespeeld en lijkt te bepalen wanneer ze op mogen komen draven. De ik vorm maakt deze gedeelten nog intenser. Ze grijpen je vast. Dan de hete vuren die oplaaien en de schaamteloze momenten van fantasieën; de kans om te ontsnappen uit een ijskoude, hartverscheurende, gruwelijke en vernietigende omgeving. De ketenen van een zieke relatie afgooien. Met alle gevolgen van dien.

De schrijfstijl is beeldend waardoor je het gevoel hebt alles te ervaren zoals de personages dat ook doen. Soms zenuwslopend dan weer pijnlijk om vervolgens in vuur en vlam te staan. Dan weer onder de dekens willen blijven om de confrontatie niet aan te durven gaan. Als je denkt alles te begrijpen dan krijgt het verhaal een ongelooflijke wending. Gelukkig wordt dit goed uitgelegd waardoor je het ten volle begrijpt. Dan valt alles op zijn plek. Alles kristal helder.

Toch komt iedereen in dit verhaal tot zelfinzicht en vanaf daar ontspinnen zich nieuwe toekomst ideeën die bij deze persoon passen. Of het gaat werken moet de toekomst uitwijzen. Niets is wat het lijkt, het gras is niet groener bij een ander. Wees dankbaar met het levensgeluk wat je hebt. Het kan zo tussen je vingers weg glippen.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Beeldende schrijfstijl met veel ruimte voor de ontwikkeling die de personages doormaken. Met informatie over hun achtergrond waardoor je gaandeweg begrijpt waarom iemand zo denkt, voelt of handelt. De gevoelens van de personages resoneerden nog lang na in mij. De dialoog tussen de personages is tastbaar. Er wordt veel met mensen hun gevoelens gespeeld soms met het leven als inzet. En als de situatie hartverscheurend uitzichtloos is om je dan te warmen bij iemand anders vuur dat vond ik moeilijk. Gelukkig komen de personages gaandeweg zelf tot inzichten en nemen ze van daaruit beslissingen die bij hen passen en waarmee ze met een schone lei en een gezuiverd geweten verder kunnen.

De lijntjes die de poppenspeler had vastgemaakt om te bepalen wanneer en hoe iemand bewoog zijn eigenhandig doorgeknipt. Geen slachtofferrol meer, geen minderwaardigheid meer maar zelfvertrouwen en hoop op een  levenspad vol zon en geluk. Met zo nu en dan een bui. Maar dan is deze door de geleerde levenslessen hanteerbaar. Zowel psychologisch als qua spanningsniveau gast dit verhaal zeer diep.

Pia bedankt dat ik kennis mocht maken met jouw schrijfstijl. Ik ben diep onder de indruk. Graag lees ik meer van jou.

Bedankt dat ik mee mocht doen aan deze blogtour.

Phoenix books bedankt voor wederom een geweldige leeservaring.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76

Gesponsord