Magische momenten

Recensie van:

Magische momenten

Vergeten herinneringen

Auteur:

Meta du Crocq (1959) is getrouwd, heeft een zoon en dochter. Tegenwoordig woont ze met haar man in Gorinchem. Schrijven is haar passie en uitlaatklep. De verhalen hebben vaak een mystieke ondertoon. Ze is een intuïtieve schrijfster en haar fantasiewereld voelt net zo realistisch als het echte leven. De hoofdpersonen vertellen haar hun verhaal. Een boek schrijven is voor haar dan ook net zo spannend als het lezen voor de lezer.

In de loop van de tijd verdiepte Meta zich in kruiden en alternatieve geneeswijzen, daarnaast schreef ze lange tijd korte verhalen. ‘Een Moment In Tijd’ is haar debuut, het eerste deel van een trilogie. Magische momenten, vergeten herinneringen is het tweede deel.

Wijze van lezen:

Recensie-exemplaar ontvangen via FB Boekentoer o.l.v. Attie Dotinga in ruil voor mijn recensie.

Uitgeverij: Ambilicious

Genre: roman

Cover en flaptekst:

Een grijs gekleurde lucht boven een landschap.

Ik zie een boom die me doet denken aan bomen in Afrika. Een giraffe lijkt de blaadjes te kussen. Hij lijkt uit de mist te herrijzen. Ik zie in de mist de rode tinten van rotsformaties die me dan weer aan Australië doen denken.

De flaptekst is nieuwsgierig makend en krachtig. Nodigt uit tot lezen.

Ook hier lopen de mooie afbeeldingen van de cover door.

De auteursfoto en de tekst vind ik een toevoeging.

Mooie tekst:

‘Ngozi, dochter van mij …

Weet je war het leven betekent? Weet je wat reïncarnatie betekent? Weet je wat tijd betekent? Weet je wat spiritualiteit betekent? Weet je wat meesterschap betekent?

Ben jij een mens? Ben jij een ziel? Ben jij allebei? Ben jij een engel? Ben jij een god?

Ik zeg je  alles wat jij denkt te zijn is een illusie.

Wat is de aarde? Wat is een planeet? Wat is de zon? Wat is een ster? Wat is het heelal?

Ik zeg je, alles wat je ziet, is een droom; en daarmee een illusie.

De illusie van het leven dat wij leven. De illusie van het spel dat wij spelen. De illusie van de droom die wij dromen.

Ik zeg je, dat je uiteindelijk zult ontdekken dat niets ertoe doet. Ik zeg je, dat jij al bent wie je ooit hoopt te zijn. Ik zeg je dat alles ‘is’ en altijd zal ‘zijn’.

Je vraagt wie ik ben? Ik ‘ben’ jou en jij ‘bent’ mij. Er is niets dat jij niet weet, omdat je alle antwoorden al kent.

In liefde, Oni.

Het verhaal:

In het eerste deel “Een moment in tijd”  leerde ik Tyler en Lotte kennen. In dit tweede deel, Magische momenten Vergeten herinneringen gaat de innerlijke ontdekkingsreis verder. Lottes traumatische ervaringen hebben diepe sporen nagelaten.

Tyler begint in Australië aan zijn opleiding tot sjamaan. Lotte merkt dat Afrika naar haar reikt. Daar wacht voor haar een verantwoordelijke taak. Tyler en Lotte willen samen blijven maar zij worden gedwongen om keuzes te maken. Blijven ze samen? Is hun liefde sterk genoeg? Ellen ontmoet haar Schotse familie. Is zij hier sterk genoeg voor? In dit tweede deel van de trilogie worden de karakters van de personages nog verder uitgediept.

Mijn leesbeleving:

Nadat ik het eerste deel Moment in tijd gelezen had was ik volledig in de ban van het verhaal. De setting vond ik interessant. Ik leerde veel over spiritualiteit, paranormaliteit en reïncarnatie. In alle facetten interessant. Daarnaast was het een ijzingwekkend spannend verhaal. Tevens raakte ik verknocht aan Tyler en Lotte.

Het tweede deel gaat verder waar deel een stopte. Eerst moest ik weer even wennen aan het verhaal en alle personages. Maar zeer snel kwamen de vergeten herinneringen boven. Opnieuw werd ik diep getroffen door de sfeersetting doorheen alle gebeurtenissen. Door de rijke en beeldende schrijfstijl werd ik onderdeel van het verhaal. Ik was reiziger in de kielzog van Lotte en Tyler.

Maar ook Ellen en Querinda lieten me opnieuw toe in hun belevingswereld. Vol van hun worstelingen, verdriet, wanhoop, frustraties, liefde en passie, verlangen, hoop en vergeving. Schijnbaar moeiteloos weet Meta du Crocq me ook nu weer mee te trekken in het mystieke, spiritualiteit, paranormaliteit en reïncarnatie. Het raakte me maar leerde me ook zoveel over andere culturen, landen en gebruiken.

Maar naast bovengenoemde onderwerpen is ook dit een ijzingwekkend, hartverscheurend, rauw, gruwelijk maar ook spiegelend aan de hedendaagse werkelijkheid met thema’s als drugshandel, verslaving, armoede en ziekte en implementatie van Westerse kennis in die landen waar dat zo keihard nodig is. Dit maakt dat het verhaal telkens fascineert op alle vlakken.

De opbouw van het verhaal is voor mij geloofwaardig en krachtig. De karakters van alle personages leerde ik nog beter kennen. Allemaal maken ze een duidelijke groei door. Naast spirituele groei ook op zielsniveau en in relationele sfeer. Vooral dat laatste; hoe heb je elkaar lief en hoe los je het op als dat lief zijn even niet lukt. Want laten we eerlijk zijn het kan niet altijd rozengeur en maneschijn zijn. Daar is dit verhaal ook eerlijk over. Het geeft ieder personage ten diepste bloot.

De personages zijn me dierbaar geworden ook al zijn ze gaan ontstaan doordat Meta de pen ter hand nam en hen al schrijvende tot leven wekte. Dat is gelukt. Van vele ben ik intens gaan houden terwijl ik andere nog meer ben gaan haten.

De plot is voor mij ontroerend en kloppend. Ik kan niet wachten op deel drie.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

De opbouw is geloofwaardig en logisch.

De schrijfstijl is rijk en beeldend. Tijdens het lezen bevond ik mij in het verhaal op diverse niveaus. Ik reizigde mee daar waar de personages zich bevonden. Tevens leerde ik hen nog beter kennen en was ik getuige van hun verdere ontwikkeling.

De zoektocht in en buiten een mens is voelbaar en fascinerend.

Dit verhaal beschrijft alles tot in finesse. Van uitzichtloze radeloosheid tot vurige passie. Naast gruwelijke, rauwe, spannende elementen ook nu een fascinerend spirituele reis met ruimte voor overdenking van je eigen levensreis. Thema’s als reïncarnatie, sjamanisme en paranormaliteit die uitgediept worden.

Een geslaagd tweede deel van de trilogie.

Ik kijk uit naar deel 3.

Meta de Crocq bedankt dat ik je boek mocht lezen. Ik heb wederom met al mijn zintuigen genoten maar ook geleerd.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76