De zeven zussen #2 Storm

Recensie van:

Storm

Deel 2

In Storm, het tweede deel van de Zeven zussen-serie van Lucinda Riley, brengt Ally’s zoektocht naar haar verleden haar naar Noorwegen. Maar hoe meer ze te weten komt, hoe meer vragen er ontstaan…

Zeven zussen serie

Auteur:

Lucinda Riley, pseudoniem van Lucinda Edmonds (Lisburn, 16 februari 1965 – Drumbeg, 11 juni 2021)[1] was een Noord-Iers schrijfster van historische fictie en een actrice. In 2016 kocht de Italiaanse filmproducent Raffaella De Laurentiis de televisierechten van haar zeven romans uit de serie De Zeven Zussen.

Wijze van lezen:

Boek geleend van een buurvrouw

Uitgeverij: Xander Uitgevers

Genre: roman doorspekt met historische feiten

Cover en flaptekst:

Een prachtig berg landschap met een lucht die spiegelt in het water. Een zeilboot die eenzaam en verlaten dobbert.

Een duidelijke flaptekst.

Quote:

Mooie tekst:

Ik wil niet varen in het veilig zicht van land,

Ik stuur de volle zee op, met de sterren als kompas.

George Eliot

Solveig’s song

Liedje van Edvard Grieg

Misschien komt er zowel winter als lente
Kanske vil der gå både Vinter og Vår
En volgende zomer en het hele jaar
Og næste Sommer med og det hele År
Maar op een dag zul je komen, dat weet ik
Men engang vil du komme det véd jeg visst
En ik zal waarschijnlijk moeten wachten, want dat heb ik de vorige keer beloofd
Og jeg skal nok vente for det lovte jeg sidst

God sterkt je waar je ook gaat in de wereld
Gud styrke dig hvor du i Verden går
God behaagt je als je voor zijn voetenbank gaat staan
Gud glæde dig hvis du for hans Fodskammel står
Ik wacht hier tot je terugkomt
Her skal jeg vente til du kommer igen
En wacht je tot we je daar ontmoeten, mijn vriend
Og venter du histoppe vi træffes der min Ven

Het verhaal:

In Storm, het tweede deel in de Zeven zussen-serie van Lucinda Riley, is de zeilvakantie van Ally D'Aplièse bijna ten einde als ze bericht krijgt over de plotselinge dood van haar vader. Zo snel als ze kan vliegt ze naar huis om samen met haar zussen hun vaders testament te openen. Voor ieder van hen is er een brief met een mysterieuze opdracht: ze moeten op zoek naar hun ware afkomst.

Na een traumatische ervaring op zee keert Ally kort daarna de zeilwereld de rug toe en besluit ze haar vaders opdracht uit te voeren. Het voert haar naar Noorwegen, naar de onbekende zangeres Anna Landvik, die honderd jaar eerder als eerste het stuk 'Peer Gynt' van Grieg opvoerde. Hoe meer Ally over haar verleden te weten komt, hoe meer vragen er ontstaan. Wat probeert haar vader haar duidelijk te maken? En wie was hij echt?

Mijn leesbeleving:

Nadat ik deel een gelezen had waren mijn verwachtingen voor deel twee hooggespannen. Op de cover werd ik gelijk verliefd. Het deed mij denken aan mijn reis door Noorwegen in 1999 van Zuid naar Noord.

En zowaar kreeg ik gelijk. Ally, de tweede zus haar roots vinden hun oorsprong in Noorwegen. Ook hier is de opbouw fijn. Je komt te weten hoe Ally de plotselinge dood van haar adoptie vader Pa Salt beleeft en hiermee omgaat. En hoe zij haar persoonlijke zoektocht naar haar roots begint. Opnieuw kreeg ik door de beeldende schrijfstijl het gevoel dat ik was waar Ally zich bevond.

De emoties zijn voelbaar in je eigen lijf en psyche. Heden en verleden verweven met elkaar op de tonen van muziek die nog lang resoneert in je lijf. De personages zijn gedetailleerd uitgewerkt en zijn levendig echt. Net als in het eerste deel vond ik het leuk om nu de Noorse cultuur en taal van verleden en heden te leren kennen.

Het ene moment is het verhaal hartverscheurend, rauw, gruwelijk en diep triest. Het andere moment weer euforisch, passievol, liefdevol en indrukwekkend. Ook bevestigd krijgen wie er voor zorgde dat je geboren werd en waar is een fascinerende ervaring. Gepaard gaande met ongeloof gevolgd door overdenken en acceptatie. Ally die eerst zo geslagen wordt door diverse levensomstandigheden maar toch herrijst als een fenix.

Krachtig, zelfverzekerd en haar muzikale gave benuttend. Mooi om die ontwikkeling te ervaren. En ook hier moet er door vasthoudendheid en doorzettingsvermogen te tonen de nodige moeilijkheden te overwinnen. En daar waar bittere tranen vloeien over een afscheid dat voor altijd is stromen dezelfde tranen later door verwondering over een nieuwe toekomst over de wangen. En dat in mooie en vaak metaforische woorden verteld.

Mijn mening:

Ik geef 5 sterren.

Opnieuw betoverde Lucinda Riley me door een schitterend verhaal te vertellen. Gevuld met de passie voor zeilen en muziek. Met mijn ogen dicht ging ik terug naar de busreis door Noorwegen die ik maakte. Ik liet me meevoeren op de muziek van Edvard Grieg die de gids voor ons draaide.

De schrijfstijl is beeldend en rijk. De personages zijn gedetailleerd en levensecht uitgewerkt. Heden en verleden wisselen elkaar vloeiend af. En in de plot komt het samen. Ook begint het verhaal over Star in aanloop naar het derde deel Schaduw. Dat maakt me nieuwsgierig naar het derde deel. Ook omdat ik vermoed dat het verhaal van Ally nog niet uit is.

Maar ook nu weer genoot ik van het lezen en de nieuwe dingen die ik leerde.

Meer recensies van JNKingmaPostmaBoekenpearls76