Vrouwelijke ondermijning

jody-bakker 26 juli 2020
Het is 1937. Alice voelt zich niet thuis: niet bij haar ouders en niet in Engeland.

Bennett, een Amerikaanse jongeman, reist samen met zijn vader door Europa. Die reis is onderdeel van zijn voorbereiding om zijn vader op te volgen als directeur van de mijn. Bovendien leidt het hen af van het recente verlies van hun moeder en vrouw. Voor Alice biedt hij de kans om haar ouders en Engeland achter zich te laten: ze trouwen en reizen samen naar Amerika.

Eenmaal in Amerika blijkt Bennett minder romantisch dan Alice had verwacht. Ook het delen van de woning met haar autoritaire schoonvader en het eenzame gevoel door de gesloten gemeenschap in het kleine mijnstadje vallen haar zwaar. Ze aarzelt dan ook niet als er een aantal vrouwen worden gezocht voor de Pack Horse Library (een initiatief om boeken voor iedereen bereikbaar te maken). Voor haar betekent dat lange dagen paardrijden door de ruige natuur. In het afgelegen gebied bezorgen zij en haar collega’s boeken en tijdschriften aan iedereen die dat maar wil (dit initiatief heeft echt bestaan). Door deze baan heeft Alice bovendien een excuus om de benauwende sfeer thuis een aantal uur achter zich te laten.

Met haar collega’s Margery, Izzy, Beth, Kathleen en Sophia bouwt Alice een hechte vriendschap op. Samen staan ze sterk en ze bieden weerstand aan de tegenwerking en ondermijning door verschillende mannen, ook de schoonvader van Alice. Met name Margery weet bij deze directeur van de mijn elke keer weerstand op te wekken, zelfs ten koste van een hoge prijs…

The Giver of Stars gaat over vriendschap, vrijheid en de strijd om gelijkwaardigheid. Jojo Moyes is er weer in geslaagd om een overtuigend en warm boek te schrijven over een actueel thema. En uiteraard mag een onmogelijke liefde niet ontbreken, maar daarover geen spoilers. Ik heb het boek met zeer veel plezier gelezen. Een aanrader!

Meer recensies van jody-bakker