Grof wild

joeri123 19 oktober 2019
Een weekje Ardennen. Terug de passie van vroeger beleven. Wat kan er nu fout gaan? Pieter Aspe is een vrij gekende thrillerauteur afkomstig uit Brugge. Met het boek ‘Grof Wild’ bracht hij in de eerste jaren van zijn schrijverscarrière in 1998 een korter boekje uit tussen andere (en iets langere) boeken zoals ‘Het vierkant van de wraak’, ‘De Midasmoorden’ en ‘Dood tij’. Ook is het opvallend dat het in dit boek niet met zijn gebruikelijke hoofdpersonages (de Brugse adjunct-commissaris Pieter Van In en substituut (officier van justitie) Hannelore Martens) maar over de familie Borremans gaat. Dat het achter het boek een sterk idee voor een verhaal schuilt, kan bevestigd worden aangezien Merho het idee van Pieter Aspe gebruikte om een strip van ‘Kiekeboe’ op te baseren.

Het verhaal begint met de 25-jarige huwelijksverjaardag (ook wel zilveren huwelijksjubileum genoemd) van Victor en Eva. Daarom heeft Eva ervoor gekozen om samen met Victor een weekje weg te gaan naar de Ardennen. Ze vindt namelijk dat hij veel te veel werkt (hij staat op het punt om een miljardendeal te sluiten) en ze wil terug de passie en de spanning van vroeger beleven, die ze hadden met hun toenmalige gemeenschappelijke vijand, de stiefmoeder van Eva (die ook wel eens ‘de draak’ wordt genoemd). Eva gaat hiervoor zelfs heel erg ver. Ze heeft namelijk gevraagd aan Oscar Piryns (een collega van Victor) om een paar motorbende-leden te regelen die Victor het leven zuur maken. Jammer genoeg blijkt dat deze leden niet naar de Ardennen zijn gekomen om lastig te doen, maar proberen om Victor en Eva van hun leven te beroven…

Persoonlijk vond ik het een heel goed boek. Het leest heel erg vlot en je wil altijd blijven doorlezen. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat hij geen gebruik maakt van hoofdstukken, maar 123 pagina’s aan één stuk tekst schrijft (met natuurlijk af en toe gebruik te maken van een alinea). Hierdoor kan je het boek niet makkelijk opzij leggen en loslaten. Ook vind ik het gebruik van de flashbacks erg goed, zo krijg je ook meer inzicht in het verhaal van vroeger en begin je ook gelijkenissen te zien tussen de scènes in het heden en in het verleden. Er is bijvoorbeeld de scène hoe Victor vroeger met een zelfgemaakte ladder Eva haar kamer binnensloop, en een scène in het heden hoe Victor haar probeert te komen redden door met een ladder naar de eerste verdieping te klimmen waar ze op bed ligt vastgebonden. Natuurlijk kan ook niet het volledige boek perfect zijn, soms is het namelijk heel onrealistisch. Voor een oudere man die een job heeft op kantoor lijkt het mij niet mogelijk om jezelf met 1 arm op te trekken aan een ladder terwijl je een open beenbreuk hebt. Ook vind ik het een beetje vreemd dat je als lid van een motorbende alleen maar kan denken aan het verkrachten van een vrouw wanneer er net twee vrienden van je zijn vermoord en de chalet tegenover je in brand staat. Voor mij weegt dit wel niet op tegen de voordelen van het boek, namelijk dat het erg vlot leest en een erg interessant verhaal heeft. Persoonlijk vind ik het dus een absolute aanrader voor gezellig te lezen op vakantie.