Epische afsluiting van grimmige, maar verbeeldingsvolle trilogie

Johan Klein Haneveld 15 februari 2020 Auteur
Disclaimer: Ik heb de auteur bij mijn weten nog niet in levenden lijve ontmoet of gesproken (misschien een keer in het voorbijgaan), maar sinds ik zijn eerste boek heb gerecenseerd hebben we via het internet wel eens contact. Hij vroeg me dit boek voor hem te recenseren en ik kreeg een recensie-exemplaar.

7,5 Laat ik meteen het goede nieuws melden: dit boek is het beste van de drie in de serie van Peter Varg. Het is duidelijk dat de auteur tijdens het schrijven van zijn trilogie het ambacht van het schrijven beter onder de knie heeft gekregen en als zijn ontwikkeling zo doorgaat ben ik heel benieuwd wat er nog meer uit zijn pen gaat vloeien. Het nadeel is dat nieuwe lezers niet met dit deel kunnen beginnen - de veelheid van karakters en de complexiteit van de wereld maken dat volgens mij bijkans onmogelijk. Dit derde boek is echter een bevredigende afsluiter van de reeks. Waarin is de auteur in mijn opinie gegroeid? Ten eerste de opbouw van het plot. In dit deel is het verhaal eigenlijk behoorlijk eenvoudig. Het lijkt ingewikkeld door alle complotten en samenzweringen eromheen, maar centraal staat Victor, de zoon van Peter en Monica die ondertussen zijn overleden, die terwijl de wereld schudt onder buitenaardse invasies naar Chili reist om de as van zijn moeder bij haar familie te brengen. In het dorp van de Coya-indianen blijkt dat zijn ouders hem niet alles hebben verteld over zijn erfgoed. Onderweg wordt hij ook nog eens beroofd ... Ik vond het plot sterk opgebouwd - de beroving blijkt (om een voorbeeld te geven) anders in elkaar te zitten dan gedacht en de lessen die Victor daarbij leert spelen ook later nog een rol van betekenis. Verder leed dit boek minder aan de kwalijke gevolgen van 'tell' in plaats van 'show'. Er wordt nog steeds veel verteld, maar op een tot de verbeelding sprekende manier, maar gevechten en actie worden niet meer zo afstandelijk neergezet als in het eerste deel. De dialogen zijn ook natuurlijker, net als de emoties geloofwaardiger worden neergezet. Hoofdpersoon Victor heeft er ook wat meer moeite mee dat het 'goede' van hem eist slechte dingen te doen. Dat maakte het verhaal een stuk evenwichtiger. Het zorgt er allemaal voor dat de verbeelding van de auteur beter tot zijn recht komt, want verbeelding heeft Peter. Weerberen, demonen, buitenaardse wezens, visioenen uit het boek Openbaring komen allemaal bij elkaar, gecombineerd met overtuigende beschrijvingen van het leven in Chili en de Atacamawoestijn (een setting die beter werkt dan België in het vorige deel). Elke pagina bevat wel een nieuwe fantastische beschrijving of gebeurtenis. De taal is nog steeds wat hoogdravend, en doet denken aan oude verteltradities, maar dat werkt als gebeurtenissen van Bijbelse proporties worden beschreven. 'Uit het westen kwamen ze, de kinderen van de woestijn, van het kustgebergte, de oneindige stranden en de zee, onder leiding van de brigades van de getekenden en de Witte Vlammen. Ze brachten vreemdelingen mee. Bij hen was er een groepje uit België met onder meer een zevenkoppige draak, een Noorse godin met lange, rode haren en een wezen dat al miljoenen jaren bestond en u ter gelegenheid van de eindstrijd zijn illusie van mensenvlees geruild had voor zijn huid van staal. Allen liepen ze achter een blauwe eenhoorn aan, die met zijn brandende hoorn de mist verdreef en de duisternis van de nacht ophief.' Ik geniet van deze passages en de verbeelding die daarin geconcentreerd is. Ook van de epische gevechten van de eindtijd kon ik wel smullen. De taal was verzorgd en het boek was goed geredigeerd (al las ik een paar keer 'brutaal', waar volgens mij 'bruut' werd bedoeld). Het boek is nog steeds niet voor iedereen - je moet een sterke maag hebben en ook een manier van vertellen accepteren die anders is dan gebruikelijk in fantasyromans - maar ik raad deze serie aan voor wie eens iets heel anders dan anders wil proberen. Was ik bij het eerste deel nog sceptisch, dit boek was zeker de moeite waard.

Meer recensies van Johan Klein Haneveld