Droomdanser deel 1 Het land van middernacht speelt zich af in de Noordelijke Archipel bij het poolijs. De mensen die er wonen leven in het donker omdat de zon niet terugkeert. Ze leven van de jacht en vana visvangst maar het voedsel begint op te raken. Waar blijft de zon?
Er komen stenen uit de hemel vallen en twee kinderen verdwijnen spoorloos. Octana, de droomdanseres komt op het spoor van de Brahi. Haar broer Sadaku voelt zich verantwoordelijk en volgt haar.
Haar vader en oom gaan met de boot op zoek naar de kinderen maar hun scheepje wordt door een stroming in de zee meegetrokken. Ze komen op het vasteland terecht waar een tovanares het voor het zeggen heeft. Zij zorgt er met haar magie voor dat de mannen gruwelijk veel pijn lijden en heeft hen in haar macht. Intussen is de moeder van de kinderen achtergebleven en maakt zich ongerust. Odi, de moeder, krijgt gezelschap van een vrouw die ze Hinde noemt vanwege de gebaren die de vrouw maakt voor haar naam. Maar wat is er met deze vrouw die niet spreekt voor vreemds aan de hand?
Octana en haar broer komen in gevaarlijke situaties terecht en uiteidelijk bereiken ze een vijandig gebied.
Het noorderlicht wordt veroorzaakt door de geesten die in deze wereld rijkelijk vertegenwoordigd zijn. Het is een mysterieus verhaal dat goed leest maar soms wat traag verloopt. Gaandeweg begrijp je als lezer meer over de wereld waarin het zich afspeelt en verlang je ernaar te weten te komen hoe het met iedereen af zal lopen. Waarom komen bepaalde vrouwen die magie gebruiken kunnen uit de Archipel en hoe komt het dat ze daar nu niet meer zijn of er zelfs vijandig tegenover staan?
Helaas eindigde boek 1 bleef ik met veel vragen zitten.
Gelukkig heb ik ook deel 2 van dit tweeluik en ga ik daarin verder lezen.

Reacties op: Droomdanser, het land van middernacht

Droomdanser - Peter Schaap
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,95