De kleur van toverij

Johanna Lime 09 maart 2016 Auteur
Van alle verhalen die ik over dit boek heb gehoord, zou het een geweldig leuk, humoristisch en fantasierijk boek moeten zijn, waarin Terry Pratchett de draak steekt met alle cliché 's van fantasyschrijvers uit zijn tijd. Helaas kon ik in de meeste gevallen de echte humor er moeilijk van inzien, vind ik het een verhaal dat weliswaar vele bekende maar verdraaide elementen bevat maar zo droog en vertellend geschreven is, dat ik me moeilijk een voorstelling kan maken bij wat er precies gebeurt. Bovendien zitten er hele lange, lastige zinnen in, in onbegrijpelijk taalgebruik, hele stukken informatie over hoe de wereld in elkaar steekt en wordt er steeds herhaald waarvoor de tovenaar Rinzwind niet kan toveren. Het idee van de toerist met zijn perenhouten kist op pootjes is grappig, zoals er meer grappige elementen in dit verhaal zitten. Toch overviel mij de onaangename herinnering aan verplichte literatuurlijsten van school, alsof ik "Een zwerver verliefd" aan het lezen was, om maar iets te noemen. Ik weet niet welk boek me meer aansprak. Ik heb me door dit verhaal heen geworsteld omdat ik aan de Challenge meedoe van Hebban en dit nu eenmaal op mijn lijst van te lezen boeken stond in 2016, het jaar van het boek. De film "The color of magic" die ik heb gezien, is stukken beter te behappen en veel grappiger. Ik denk dat dit boek in zijn tijd waarschijnlijk wel kunst genoemd kon worden, maar aan de eisen die tegenwoordig aan fantasyboeken gesteld worden, voldoet het niet. Daar is het te belerend voor, te gortdroog. Ik kon in elk geval heel moeilijke meeleven met de personages, hoewel ik de plaatjes van de schrijfwereld ken en ik dat idee van een schildpad met olifanten op zijn rug die de schijf van de wereld dragen heel leuk gevonden vind. In dit boek wordt dat gegeven in de vorm van een stukje apart gezette informatie gezet. Zonder het plaatje dat ik al gezien had, zou ik me zelfs daarvan moeilijk een beeld kunnen vormen. Hopelijk zijn de latere boeken van Pratchett veel beter. En bedenk dat dit mijn leeservaring is, dat hoeft voor een ander niet hetzelfde te zijn. Misschien vind jij het juist wel een heel leuk boek.

Meer recensies van Johanna Lime