Het voeden van het vuur

Johanna Lime 02 september 2019 Auteur
Vuur 3-1 van Kim ten Tusscher is het eerste deel van een tweeluik in de serie Vertellingen van de ondergang. Deel 3 is gesplitst en over twee boeken verdeeld. De schrijfster gebruikt steeds korte, krachtige termen als titels voor haar boeken. Deel 1 uit deze serie heet Bloed en deel 2 heet Macht. Deel 3 zou Vuur heten, maar heeft nu als subtitels ‘Het voeden van het vuur’ en ‘De poort naar het lot’ gekregen. Het lijkt met die korte titels eenvoudig, hoewel ‘Vertellingen van de ondergang’ natuurlijk als serietitel aangeeft dat het juist heel complex is.
Kim schreef eerder over het hoofdpersonage Lilith in haar Lilith trilogie, die zich in dezelfde verbeeldingswereld afspeelt. Het tweeluik Jager en Prooi komt ook uit deze verbeeldingswereld en je ziet dat er met de Vertellingen van de ondergang steeds meer over deze fantasiewereld bekend wordt. Hij breidt zich uit en dat is prachtig om te zien.
Dit boek gaat verder na deel 1 en 2, waar we al kennis hebben gemaakt met Lilith (natuurlijk) en met haar man Az-Zhara die ook een drakenwisselaar is. Maar ook met Nighram en haar moeder, met Kiril en zijn zus, met de magiër Nayaku en met Tokala. Ieder van hen heeft eigen beweegredenen voor hun handelingen. In dit boek wordt dan ook weer vanuit meerdere perspectieven geschreven en gewisseld van personage.
Lilith worstelt met een nieuw soort macht die in haar is opgewekt en probeert die onder de knie te krijgen. Ze is naar de Inuuk gegaan en wil niet langer vechten. In het verleden liep dat steeds op misbruik van haar gaven uit. Ze probeert om nu samen met Az-Zhara een rustig leven op te bouwen, ver van alle strijd. Maar lukt dat haar?
De god Jakob wil haar toch weer gebruiken. Hij heeft zo Zijn eigen plannen met de wereld.
Tokala is nu de profeet van Jakob, hij is in de plaats van Lilith en voorheen van Kasimirh gekomen. Hij wil doen wat zijn god van hem verwacht, maar vindt Jakob hem wel goed genoeg?
Nighram vlucht uit een ondergrondse stad die in vlammen op gaat. Zal ze wel op tijd kunnen ontsnappen aan het gevaar? En waar is haar moeder dan gebleven? Heeft Nigesanla het gered of is ze in de vlammenzee omgekomen?
Kiril vindt iemand die hij voor dood achter zou willen laten, maar kan hij dat over zijn hart verkrijgen? En kan hij Merzia de rug toekeren? Wat is er nog van de wereld te redden?
Allemaal vragen die spelen in dit deel van Vuur en alle vragen zetten mij er als lezer toe aan om door te willen lezen. Ik wil weten hoe het met de personages verder gaat. Waarom doen ze wat ze doen? En welke keuzes maken ze? Welke gevolgen hebben die?
Als ik me probeer voor te stellen hoe Kim ten Tusscher bezig is met het schrijven van haar oeuvre, dan verwacht ik dat haar personages haar na acht boeken geschreven te hebben over hen wel heel dierbaar moeten zijn. Haar verhalen lezen heerlijk vlot, ze zijn spannend en de verwijzingen naar de problematiek in de echte wereld om ons heen is vaak heel confronterend. Ik ga gauw verder lezen aan deel 3-2 De poort naar het lot, want ik heb prangende vragen die nog niet beantwoord zijn. Hopelijk lees ik daar de antwoorden, al verwacht ik gezien het de Vertellingen van de ondergang zijn, dat het slecht af gaat lopen. Jammer als dat echt zo is, want intussen heb ik als lezer ook een band gekregen met de personages en zie ik ze niet graag gaan.

Meer recensies van Johanna Lime