Openstaan voor creativiteit

Joke Zwier 30 oktober 2019
Big Magic van Elizabeth Gilbert is voor mij een compleet nieuwe kennismaking met deze auteur. Na eerder al de bestseller Eten, bidden, beminnen geschreven te hebben waagt ze zich nu op een totaal ander schrijversvlak. De auteur geeft duidelijk aan dat rijk worden aan het schrijven van een boek niet het belangrijkste is, natuurlijk wel mooi meegenomen. Het creatieve proces is vooral belangrijk, datgene wat jou bezighoudt en of iemand anders dit nu wel of niet aanstaat maakt haar niet uit.
Big Magic is geen roman, maar een boek over creativiteit, de kunst van creatief leven. Zij stelt hierin regelmatig de vraag wat is dit nu eigenlijk creativiteit. Voor iedereen is dit anders en kun je op verschillende manieren invullen. Op een realistische, soms humoristische manier vertelt ze de lezer haar eigen visie en ervaringen. Om creatief te zijn heb je eigenlijk niet veel nodig. Ja, doorzettingsvermogen, moed en vooral nieuwsgierigheid. En laat je vooral niet teveel beïnvloeden door wat dan ook. Volg je eigen pad, maar pas op er niet ongelukkig door te worden. Angst kan hier bij heel bepalend zijn en zelfs verlammend werken. Het is niet erg om ergens bang voor te zijn, maar geef je eigen angst de ruimte en druk het niet de kop in. Door het lezen van Big Magic wordt je bewust van de sleur van het dagelijks leven. Alles moet volgens de regeltjes en daar wil Elizabeth Gilbert nu juist vanaf. Maar, wat Big Magic nu precies is? Elizabeth Gilbert gaat uit van een idee, dat spontaan bij je opkomt. Schenk je het aandacht, dan komt het tot bloei en groeit het. Een creatief proces. Doe je er niets mee, dan verwelkt het en kan het zelfs zo zijn, dat je jaren later iemand spreekt die met ‘jouw’ idee aan de haal is gegaan. Diegene heeft het wel opgepakt en tot volle wasdom laten komen en was er klaar voor. Jij dus niet. Kan het zijn dat je ‘jouw’ idee onbewust aan iemand anders hebt doorgegeven? Dat is wat zij Big Magic noemt. Het boek bestaat uit zes delen, die als een soort stappenplan zou kunnen doorlopen om je creatieve project tot wasdom te laten komen. Met diverse tips en haar eigen ervaringen loost ze je door dit proces heen, waarbij een leuke anekdote niet ontbreekt.
Ik zou het geen spiritueel boek noemen, maar anders is het wel, opvallend en past in deze hedendaagse jachtige tijd.

Meer recensies van Joke Zwier