Dames op de Herengracht is geen alledaagse roman, wel een hele bijzondere. Vol emoties, humor, liefde, schuldgevoelens, pijn en verdriet.
De hoofdpersonages zijn Dorine, Julia, Lili en Dolf. Het verhaal is in twee delen gesplitst waarin het eerste deel door Dorine verteld wordt en het tweede gedeelte door Dolf. Dorine, Lili en Julia leren elkaar op een schilderscursus in Griekenland kennen als ze nog in de bloei van hun leven zijn. Alle drie hebben ze het nodige meegemaakt en er ontstaat een hechte vriendschap. Eenmaal zeventig jaar besluiten ze om gezamenlijk een pand aan de Herengracht in Leiden te betrekken.
“We willen de regie over ons eigen leven behouden, zelf de mensen uitkiezen met wie we samen willen leven.”
Dit leidt tot de nodige hilarische situaties, waarin de hospiteer avond er een van is. Dolf wordt naar aanleiding hiervan de vierde bewoner van hun pand.
“Een haan in een kippenhok zorgt altijd voor opschudding en spanning.”
Samen proberen ze er het beste van te maken, doen uitstapjes en zetten de boel af en toe op stelten. Veel mensen zal Dames op de Herengracht aanspreken, omdat iedereen wel oudere mensen kent. Dat ouderdom met gebreken komt is te verwachten, maar deze bijzondere dames zou iedereen wel als buren willen hebben. Ze proberen nog volop in het leven te staan en houden wel van wat leven in de brouwerij. En alles in hun leven doen ze net even anders. Als bij Julia Alzheimer ontdekt wordt proberen ze met elkaar er wat van te maken en haar zo lang mogelijk thuis te helpen. Dit proces wordt heel realistisch beschreven. De korte hoofdstukken nodigen tot doorlezen aan. Na het lezen van Dames op de Herengracht zindert het verhaal nog lang na. Het zet je tot nadenken aan over zorg voor elkaar en naastenliefde.

Reacties op: Een lach en een traan

Dames op de Herengracht - Margareth Hillebrandt