Eigenwijs en eigentijds

Joke Zwier 21 oktober 2019
Kruisverband is het literair debuut van Louzewies de Jager. Ze is geboren in Den Haag en heeft in Delft gestudeerd. Zij heeft in Kruisverband op geheel eigentijdse wijze haar levensverhaal weergegeven. Het is een autobiografisch verhaal over de ontwikkeling van een vrouw die haar eigen weg koos in een mannenmaatschappij in de zestiger jaren. Voor mij heel herkenbaar, daar ik zelf ook een technische opleiding heb genoten en uit de zestiger jaren stam. De inleiding van Kruisverband maakt je nieuwsgierig naar haar verhaal, dat ze op een ongekunstelde manier weet te brengen en regelmatig een glimlach op mijn gezicht brengt.
Geleidelijk zie je de sociale veranderingen voor je en krijgt deze een climax in het heden. Louzewies, de vrouwelijke hoofdpersoon laat haar levenslange zoektocht in de mannenwereld zien. Er passeert van alles, van actuele onderwerpen, tot maatschappelijke tegenstellingen afgezet tegen de rol van de vrouw.
“Keuzes maken in het leven is onontbeerlijk. Alles is hierbij geoorloofd zolang het maar niet saai wordt.”
De rol van zwarte piet wordt niet vergeten.
“Als werknemer fungeerde hij in deze rol vooral als bejaardenhulp.”
Kruisverband is vlot geschreven en geeft een tijdreis in sneltreinvaart weer op een soms humoristische wijze. Lousewies de Jager heeft een beeldende schrijfstijl. Met rake quotes weet ze neer te zetten hoe we ons allemaal wel eens voelen.
“Wie ik was, is niet wie ik ben. En wie ik zou worden is nog maar de vraag.”
Hoe waar ook de volgende quote is in deze tijd:
“Toen was bezit beperkt en was geluk heel gewoon en ongeluk trouwens ook.”
Kruisverband is niet een boek wat je op een avond uitleest, maar wel over een paar dagen gespreid. Waarbij je volop geniet van de humoristische soms sarcastische zinnen. Als lezer voel je de uitnodiging om zelf eens naar je levensloop en omgeving te kijken. Want wees eerlijk met de huidige economie, die steeds meer richting een 24 uurs economie gaat, wat is daar de toegevoegde waarde van. Stress in ieder geval niet!

Meer recensies van Joke Zwier