Spannende zwangerschap

Joke Zwier 30 oktober 2019
Een thriller met de auteur Anne-Laure Van Neer als één van de hoofdpersonages. Nee, tot nu toe ben ik dat nog niet tegengekomen in thrillers en vind dit best wel leuk gevonden. Met een bijzondere openingszin door de auteur opent deze Louise: “Mijn naam is Anne-Laure Van Neer, auteur en hoofdpersonage van dit boek. Om redenen die later duidelijk zullen worden, zijn alle namen gewijzigd. Behalve de mijne."
Louise is inmiddels het derde boek van Anne-Laure Van Neer en heeft een foto van een zwangere vrouw in silhouet op de cover staan. Als je er vatbaar voor bent kun je meer uit de cover halen, die tot de verbeelding spreekt.
Louise en Roger een ouder kinderloos echtpaar wonen op zichzelf en Louise verzorgt haar dementerende man. Omdat zij de verzorging van Roger niet helemaal aankan plaatst ze een advertentie voor een huurster. Anne-Laure die net haar relatie met Bob heeft verbroken en hoogzwanger is ziet de kamer wel zitten en komt bij Louise en Roger wonen. In ruil voor wat hand- en spandiensten krijgt ze een goedkope huur en een plezierige verhuurster die graag voor haar kookt. Maar is dit wel zo? In haar hoofd hoort ze af en toe een stemmetje, die haar opjut en verteld dat ze dingen uit moet zoeken.
“Soms werd ik zenuwachtig door de gedachten die als ongrijpbare kwikbolletjes door mijn hoofd gleden.”
Maar hoe doe je dit als je je steeds moeilijker gaat bewegen en midden in de nacht op zoek gaat naar lekkere dingen. En dan nog maar niet te spreken van een ex-vriend Bob die een nieuwe vriendin heeft waardoor je wraakgevoelens krijgt.
“Wraak is leuk. En bloed hoeft niet perse als je dat niet wilt.”
Afwisselend wordt het verhaal vanuit Anne Laure en het manuscript van Louise verteld. De hoofdpersonages leer je tot op bepaalde hoogte best goed kennen. Louise en Roger zijn een kinderloos echtpaar. Roger is dementerend en heeft extra zorg nodig. Louise heeft altijd graag een groot gezin willen hebben, wil graag bemoederen en is best wel een beetje eenzaam. Dit past Anne-Laure best wel goed, daar zij geen contact met haar ouders heeft en de banden met vrienden heeft verbroken. Ja, je gaat echt meeleven met de personages.
Wat er in het manuscript staat verklap ik natuurlijk niet. Maar, dit maakt een belangrijk deel van het verhaal uit en is geniaal gevonden. Ze maken dat je door wilt lezen om erachter te komen wat er is gebeurd. Het verhaal heeft korte hoofdstukken en een lange spanningsboog met meerdere (on)verwachte plotwendingen. Het leest lekker vlot en heeft een prettig taalgebruik en is soms humoristisch.

Meer recensies van Joke Zwier