Een ontdekking die leidt tot een race tegen de klok

Joke Zwier 29 september 2019
Schaduwstrijder is inmiddels het derde boek van de Haagse politieagent Pjotr Vreeswijk. Hierin keren een aantal bekende personages uit zijn vorige boek Dwaalspoor terug. Maar wat heeft een massagraf in de Syrische woestijn nu eigenlijk te maken met een gevangen genomen moordcommando en de grootste ontdekking van de mens in de geschiedenis? Die vraag heb ik mij ook al gesteld. En daar moet je dus echt Schaduwstrijder voor gaan lezen! Als je erin begint gebeurd er meteen van alles. In de proloog stort er een vliegtuig neer in de jungle van Congo en wordt de toon gezet voor een verhaal vol actie en spanning.
Suzanne Boyle doet in Syrië onderzoek naar extreme gewelddadigheden en doet bij een massagraf een ontdekking die nader onderzoek vereist.
“Een walgelijke geur van verbrand rubber en mensenvlees drong haar neusgaten binnen. Ze stonden bij wat misschien wel de grootste moordpartij was sinds de burgeroorlog was uitgebroken.”.
Tijdens haar onderzoek komt ze een oude bekende tegen, kolonel Joubert en besluit samen met zijn team de sporen verder te onderzoeken. Hun onderzoek leidt hun uiteindelijk naar de jungle van Congo. Ook dit is niet bepaald zonder gevaren voor het team.
Schaduwstrijder bestaat uit korte hoofdstukken die ervoor zorgen dat je als lezer wilt blijven door lezen. Boven de hoofdstukken staan plaats en land aanduiding die maken dat je nog weet in welk land het afspeelt en aan het einde van de hoofdstukken staan cliffhangers. Het bevat meerdere verhaallijnen, die de lezer over verschillende landsgrenzen heen voert. In de loop van het verhaal beginnen de verhaallijnen samen te komen en kom je achter de betekenis van het woord Schaduwstrijder. Met op het einde een flitsende ontknoping. Pjotr Vreeswijk beschrijft gebeurtenissen tot in de kleinste details waardoor je je als het ware middenin het verhaal bevindt. Hij heeft een vlotte, beeldende, maar soms complexe schrijfstijl door de uitleg over het wetenschappelijk onderzoek. Het geeft wel aan dat Pjotr Vreeswijk kennis van zaken heeft. Het verhaal heeft gedeeltes met flinke actie en op andere momenten kabbelt het verhaal rustig voort. Door de verschillende locaties en verhaallijnen blijft je als lezer geboeid.
Kortom een meesterlijk geschreven verhaal vol actie en spanning.

Meer recensies van Joke Zwier