Afhankelijk, maar niet dom

Joke Zwier 29 augustus 2019
Colleen Hoover heeft al heel wat afgeschreven en schrijft voornamelijk feelgood en new adult-romans.
Too late is een feelgood met een thrillerachtig tintje, waarin serieuze thema’s niet geschuwd worden. Colleen Hoover weet de lezer opnieuw te verrassen, door deze toch wel een beetje spannende feelgood.
Wat zou jij doen als je een zorgbehoevende broer had en geen geld? Wil jij dan afhankelijk zijn van iemand anders en is dat een reden om jezelf weg te cijferen en alles maar te slikken? Voor mij niet.
Ik heb mij soms best wel geërgerd aan de houding van hoofdpersonage Sloan.
Sloan heeft woont bij Asa, die handelt in drugs. Ze studeert nog, maar kan dit met pijn en moeite volhouden, omdat ze steeds slaap tekort heeft door de voortdurende feesten bij hun thuis. Op college leert ze Carter kennen en daardoor wordt haar leven ineens zonniger, maar ook gecompliceerder. Hoe? Doordat Carter voor Asa blijkt te werken en zij beiden gevoelens voor elkaar krijgen. Hoe dat uit gaat pakken ga ik niet verklappen. Wel dat Asa haar steeds meer onder druk zet! De manier waarop het verhaal ontwikkeld is boeiend om te lezen.
Colleen Hoover heeft er voor gekozen om drugscrimineel Asa een grote rol te geven in het verhaal. Asa is een vervelend mannetje, maar eigenlijk ook zielig en je krijgt er de kriebels van hoe hij zich gedraagt. Het geeft een bepaalde spanning aan het verhaal en je begrijpt hoe het komt, dat hij zich zo gedraagt.
De manier waarop Carter voor Sloan opkomt, lijkt uit het leven gegrepen te zijn. Sloan is een beetje een naïef meisje, maar met een hart van goud.
De gevoelen en emoties komen rauw bij je binnen.
“Mijn buik voelt alsof iemand er van binnen met een machete doorheen is gegaan”.
Het verhaal is oorspronkelijk door de auteur als online serie geschreven en is door de kijkers zo goed ontvangen, dat er bonusmateriaal aan toegevoegd is. Hierdoor bestaat het boek uit twee delen, met erna een epiloog, proloog en een epiloog na de epiloog. Dit maakt de opbouw van het verhaal anders dan anders. Al met al een verrassend verhaal met een duister tintje dat fijn leest.

Meer recensies van Joke Zwier