Magie is een spiegel

Joke Zwier 13 juli 2020
Veronica Roth is vooral bekend van de populaire Divergent serie, een trilogie die ook verfilmd is. Ze debuteerde op tweeëntwintigjarige leeftijd en heeft creatief schrijven gestudeerd. Ze werd al snel razend populair in het Young Adult genre. En nu is er dan Uitverkoren, een fantasy voor volwassenen, waarin magie een rol speelt.

De cover op zich nodigt uit om het boek op te pakken en is een echte blikvanger door de zwarte kleur waarop Veronica Roth en Uitverkoren in zilverkleurige letters staan. De O’s zijn open, waarachter een blauwgroene achtergrond te zien is met sterren.
Uitverkoren is opgedeeld in drie delen, waarin in het eerste deel de viering van het decennium van het verslaan van de Duistere gevierd wordt. Sloane, Matt, Esther, Albie en Ines hebben deze tien jaar geleden verslagen en zijn beroemdheden. Er zijn terugblikken van Sloane naar haar gevecht met de Duistere.

De vrede en rust zijn weergekeerd, maar Sloane heeft aan deze tijd nog altijd nachtmerries en kan niet wennen aan het beroemd zijn en ontloopt het. Voor Sloane is het overleven, géén triomf.

Op de begrafenis van een van de Uitverkorenen gebeurt er iets noodlottigs, waardoor de overgebleven Uitverkorenen gedwongen worden keuzes te maken.

Dit wordt verder uitgewerkt in het tweede deel. De hoofdstukken worden langer en gedetailleerder. Vanaf dit tweede deel kreeg het verhaal mij te pakken en wilde ik doorlezen om erachter te komen wat er ging gebeuren. Er ontstaan actie en spanning, waarin magie een rol speelt.

In het derde deel volgt de ontknoping waarin Sloane eindelijk weet wat haar verlangens zijn en ze leugens ontmaskert.

“Magie is een spiegel. Die laat onszelf zien en dat kan ons weleens zwaar tegenvallen.”

De personages zijn realistisch en je voelt gewoon mee met Sloane en haar eigen strijd die ze voert om er achter te komen wie ze is. Maar bovenal, om trouw te blijven aan haar eigen gevoelens en zich niet te laten leven door anderen en op zichzelf te vertrouwen. Haar sociale vaardigheden worden continue bijgestuurd door haar vrienden.

Door een onverwachte plottwist blijft de spanning er in en heel lang weet je als lezer niet wie de Duistere is.

Sloane is de eigenlijke hoofdpersoon waarom alles draait en het is vanuit haar perspectief geschreven. De hoofdstukken worden af en toe afgewisseld met geheime documenten, korte gedichtjes en krantenartikelen.
Op deze manier komt de lezer erachter wat er zich heeft afgespeeld in het verleden van Sloane en hoe zij in aanraking is gekomen met de wereld van magie. Wel zorgt dit ervoor, dat de vaart uit het verhaal gehaald wordt.

Een belangrijke les in Uitverkoren

“Je kunt iemand niet dwingen om iets te willen. En weten wat je wil, niet alleen op een vage manier, maar juist heel specifiek, is een groot deel van magie.”

Als je een fantasy zoekt, waarin spanning, filosofische gedachten en liefde zit, dan is Uitverkoren een aanrader. Het is een fantasy, die vol verklaringen zit, van waarom iets gebeurd is. Dit maakt wel dat het aandachtig lezen vereist.

Meer recensies van Joke Zwier