Succes ten koste van een ander

Joke Zwier 07 november 2019
Joyce Spijker debuteerde in 2013 met Spotlight en Volg me is inmiddels haar vierde boek. Een verhaal dat aansluit bij het leven van vandaag de dag, dat beïnvloedt wordt door de sociale media, waarin de ‘de hele dag aanstaan’ normaal gevonden wordt. Joyce Spijker kent het influencer-wereldje van binnenuit. Eén van de hoofdpersonages in Volg me is Claire, een jonge vrouw die sinds zij het beroep van influencer uitoefent 24h per dag online is en hierdoor verandert.
“Zolang je maar sociaal gewenste antwoorden geeft en niet te positief doet, geloven ze alles.”
Meteen in de proloog merk je al dat het niet helemaal goed met haar gaat. Influencers vliegen van hot naar her, maar zien eigenlijk van het land niets en hebben altijd haast. Ze heeft geld als water, maar is niet gelukkig met haar werkdruk. Toch blijft ze doorploeteren en houdt de schijn op dat alles goed met haar gaat. Maar wie houdt ze nu eigenlijk voor de gek? Voor de buitenwacht heeft ze het allemaal goed voor elkaar. Zodanig, dat ze de aandacht trekt van Joëlle die voor NPO een documentaire over het succes van EPIC, het bedrijf waarvoor ze werkt wil maken. Maar is dat het enige dat Joëlle wil? Thomas de Bruijn is de directeur van EPIC en laat de agenda van Claire door Merlot inplannen, daar hij te weinig mensen aan boord heeft. Het verhaal heeft korte hoofdstukken, met af en toe een DM (direct message). In de loop van het verhaal ga je deze plaatsen en krijgen ze waarde voor de lezer. Je gaat meeleven met Claire die geleefd wordt, maar ook met Merlot die Thomas in de hand moet zien te houden.
De verborgen boodschap in Volg me is: hoe goed kennen we onze naasten en hoeveel moeite doen we voor elkaar. Sociale media volgen kan leuk zijn, maar je moet wel oppassen hoe je het gebruikt. Niets is wat het lijkt. En bovenal vergeet niet naar de signalen van je lichaam te luisteren!

Meer recensies van Joke Zwier