Prachtig meeslepend verhaal

jolanda.ista 28 augustus 2019
[SPOILER ALERT]

***

Dit boek werd mij aangeraden door de Boekentipper van Hebban. Het was bij de bibliotheek niet beschikbaar, dus las ik eerst een ander boek van Jio. Deze beviel mij ook heel goed, dus ik had goede hoop. Toen kwam ik Bloesem in de nacht tegen bij de Kruidvat voor maar €2 en kon ik eindelijk gaan lezen.

Ik hou van boeken met twee verhaallijnen; één in het verleden en één in het heden (of recente verleden). Jio gebruikt deze techniek op geheel eigen wijze.
Het verhaal speelt zich af in 2010 en 1932. In beide jaren komt een zeldzame sneeuwstorm begin mei voor. Journaliste Claire Aldridge krijgt in 2010 de opdracht om de sneeuwstorm van 1932 te verslaan. In haar onderzoek komt ze erachter dat tijdens de sneeuwstorm een jongetje van drie jaar vermist is. Het geheim achter zijn verdwijning blijkt een bizarre connectie met de familie van haar echtgenoot te hebben.

Het verhaal was erg spannend, vooral de verhaallijn van de verdwijning van Daniel Ray, het driejarige jongetje, zoontje van Vera Ray. De hoofdstukken over Vera en Claire wisselden elkaar op heldere manier af, zodat terugbladeren nooit nodig was. Het aantal personages en hun connecties bleef ook erg overzichtelijk, wat ik belangrijk vind bij een boek met dergelijke opzet.
Wat ik echter niet begrijp is de motivatie van Josephine Kensington om Daniel te ontvoeren. Haar broer is dan wel de biologische vader, maar wat zou het haar schelen als het kind bij Vera in armoede opgroeit als het buitenechtelijk was? Wat haalt zij eruit? Dit is de enige kanttekening die ik bij het boek heb, verder was deze onverwachte twist geniaal en zat ik op het puntje van mijn stoel (bank?).

Sarah Jio schrijft prachtig en ik zal snel haar andere boeken lezen!

Meer recensies van jolanda.ista