Weer een schot in de roos van Riley

jolanda.ista 15 augustus 2019
Inmiddels kan ik zeggen dat de Zeven Zussen-serie mijn favoriete boekenserie aller tijden is. Waarom? Omdat Lucinda Riley op geniale wijze dezelfde formule in haar boeken hanteert, terwijl toch elk verhaal geheel nieuw is en anders dan de voorgaande delen.

In Parel leren we eindelijk meer over CeCe, de vierde zus die in de eerdere boeken niet erg positief ten tonele verscheen. Ze kwam bezitterig over en snel op haar teentjes getrapt. In dit boek, dat zich op haar focust, komt uiteindelijk naar voren dat CeCe erg onzeker en teruggetrokken is en eigenlijk nooit echt vrienden heeft gehad.
Ook CeCe krijgt na het overlijden van Pa Salt een summiere hint over haar afkomst en ze reist af naar het Thaise Krabi. Hier probeert ze moed te verzamelen om door te reizen naar Australië, waar ze werkelijk vandaan komt. Daar gaat ze zoeken naar het verhaal achter de foto die ze heeft meegekregen van een jongen naast een wat oudere man, en de naam Kitty Mercer. Op Krabi helpt haar nieuwe vriend, de mensschuwe Ace, haar hiermee op weg.

Australië, een land waar ik nooit geweest ben, wordt zowel in de verhaallijn van 2008 als die van de vroege 20e eeuw prachtig beschreven, alsof je er toch zelf bent. Riley heeft hierin ook stukjes geschiedenis van de Aboriginals verwerkt, wat hoewel gruwelijk ook interessant is als je hier nog weinig tot niets van weet. Ook de pijnlijke geschiedenis van de 'lost children' komt naar voren, net als het mysterie rond de Roseate parel. Alles wordt geschetst aan de hand van het verhaal van Kitty McBride Mercer, die als jong meisje naar Australië kwam vanuit Edinburgh, Schotland. Uiteindelijk komt haar verhaal op verrassende wijze samen met die van CeCe.

Hoewel op een gegeven moment al wel het kwartje valt wat betreft de relatie tussen CeCe en Kitty en het verhaal dan nog niet afgelopen is, blijft het boek boeien. Geen moment heb ik me verveeld, zeker niet omdat het verhaal dit keer wat complexer in elkaar zat en ook CeCe een gecompliceerd persoon is. Dit boek laat nog het meest van alle boeken in de serie tot nu toe het thema 'zoektocht naar jezelf' naar voren komen. Ik ben erg benieuwd naar Maan, het verhaal van Taygete (Tiggy)!

Meer recensies van jolanda.ista