jolaplus 18 september 2019
Steffie heeft van Oma Blauw een prachtig theekopjeshuisje gekregen. In dit huisje wonen speelgoedkonijntjes, de familie Snuffels. Maar wat niemand weet is, dat wanneer er niemand kijkt, de Snuffels tot leven komen. Dit is een groot geheim waar niemand achter mag komen! Zelfs Steffie niet.
Steffie is pas verhuisd en vandaag houden ze een verhuisfeest. Daarvoor is mama een grote paarse taart aan het maken. Steffie vindt het heel leuk om mama daarbij te helpen. Maar telkens wanneer ze aan het feest denkt, voelt ze kriebels in haar buik. Ze is namelijk een beetje verlegen. Nu ze naar het platteland is verhuisd, is ze bang dat ze geen vrienden kan maken, want stel dat niemand haar nu aardig vindt?

Ondertussen hebben de kinderen Pip en Sally Snuffel ook wel trek gekregen in een heerlijke paarse taart. Dat prachtige glazuur ziet er echt verrukkelijk uit! Nu Steffie mama Bo en papa Gabriel heeft meegenomen naar de tuin, bedenken Pip en Sally een plannetje om een verrassingstaart te maken. Alles wat ze daarvoor nodig hebben, hebben ze in hun theekopjeshuisje, behalve de glazuur. Om dat te pakken moeten ze ongezien aan de andere kant van het aanrecht zien te komen. Maar dan komt Steffie plotseling de keuken ingelopen. Zouden ze ontdekt worden?

De Snuffels bakken een taart is het tweede deel uit de Theekopjeshuisje-serie. Eerder verscheen De Familie Snuffel. Gelukkig komt er nog een nieuw Snuffel-avontuur aan. Waar alles op zijn kop komt te staan door de komst van een springerige puppy!

De boeken uit deze serie zijn erg schattig. Dit komt door de fantastische illustraties van Pippa Curnick. Wanneer je alleen naar de illustraties kijkt, word je helemaal vrolijk! Ze passen helemaal bij een lief meisjesboek (maar ook stoere jongens zullen dol zijn op de familie Snuffel!).
Er is met veel zorg geïllustreerd. Zo zijn er veel extra versiersels gemaakt bij bijvoorbeeld de titels of rondom pagina’s. Al bij het openslaan veroveren de twee schattige hartvormige konijnenoortjes je hart. Daarnaast zie je dat ze ook een konijnenliefhebster is en dat ze vaak naar konijnen heeft gekeken. Want het is haar uitstekend gelukt om de konijnen een gezichtsuitdrukking mee te geven.

Harley Scott is de schrijfster van deze serie. Ze heeft een fijne manier van schrijven waardoor het boek zowel leuk is om zelf te lezen als om uit voor te lezen. Dit laatste is erg fijn voor jongere lezers. Dat ze een liefde voor kabouterhuisjes en minimeubeltjes heeft, komt erg goed naar voren. Daar is natuurlijk ook haar inspiratie voor het schrijven over een levend theekopjeshuisje op gebaseerd.

Wat dit boek net extra maakt, is het eenvoudige kinderrecept dat is opgenomen achterin het boek. Zo kun je zelf thuis je eigen giga paarse Snuffel-feesttaart maken. Dat wordt smullen!

Ik ben echt fan van deze serie. Ik vind de boekjes echt hartveroverend, net als mijn dochter en de andere meiden aan wie ik deel 1 al eerder had laten zien. Zij zullen vast heel blij zijn te horen dat deel 2 nu uit is.

En dan de mening van Annechien(4):
Ze herkende het boek direct. “Mama, daarvan hebben we er toch al een gelezen?”
Ook zij is fan van de Snuffels. Ze heeft zelf kleine konijntjes in een poppenhuis en speelde het verhaal een beetje na. “Ik vind de Snuffels zo leuk klein. Maar mijn konijntjes kunnen niet gaan leven, dat kunnen alleen de echte Snuffels”.
Het leukste aan het verhaal vond ze dat de Snuffels een eigen taart gingen maken. “En dat ze hem gingen opeten. Ze vonden hem heel lekker, maar ze krijgen er wel een hele vieze mond van!”

Wij waarderen het boek op 5 sterren.

Meer recensies van jolaplus