Een leuk en spannend boek waar belangrijke thema's zoals klimaatveranderingen worden behandeld zonder saai te zijn!

jolaplus 27 februari 2020
Voor boekenblog indeboekenkast.com en uitgeverij Moon mocht ik Eefje en de dieren recenseren, waarvoor heel hartelijk bedankt.

Eefje Knoop is geen gewoon meisje, want volgens haar vader is ze heel “bijzonder”.

Eigenlijk was het veel makkelijker geweest als ze gewoon was, net als alle andere kinderen. Maar ja, ze was nu eenmaal bijzonder…
Eefje kan namelijk met dieren praten. Niet gewoon praten zoals mensen met elkaar praten. Nee, denk-praten. In haar gedachten kan ze horen wat dieren denken. En ze kan zo ook terug denk-praten.

Dit noemen ze een Talent. Een soort superkracht. Hoe ouder Eefje wordt, des te beter gaat het. Al lukte het nog niet bij alle dieren even goed. Maar van haar vader mag ze haar Talent nooit gebruiken en al helemaal nooit tegen iemand vertellen. Want dan zou ze in vreselijke problemen komen. Daarom deed ze dit ook niet. Althans niet echt, want stiekem denk-praatte ze toch. Met Hip de mus, Kahlo het konijn, Schrooier de hond en Mandarijn de kat.

In Eefje en de dieren staan onderwerpen zoals klimaatveranderingen, de CO2-vervuiling, het uitsterven van diersoorten en het kappen van de regenwouden centraal. Eefje is ervan overtuigd dat je dieren niet zomaar mag gebruiken voor bijvoorbeeld het circus of gevangen mag zetten in een dierentuin, maar dat ze vrij moeten kunnen leven in hun eigen leefomgeving. Haar ouders hebben haar al het goede voorbeeld gegeven. Zo kwam haar moeder op voor bedreigde diersoorten in het Amazonegebied en was ze tegen het houtkappen. Dat dit niet zonder gevaar is, komt duidelijk naar voren in dit boek.

“Aan iedereen die maar wilde luisteren vertelde ze dat de regenwouden van de Amazone “de longen van de aarde” vormden, omdat ze een vijfde deel van alle zuurstof ter wereld produceerden, en dat ze dus niet gekapt mochten worden. Dat het belangrijk was om niet te lang te douchen. Dat dierenbeschermers maar net hadden weten te voorkomen dat de berggorilla’s waren uitgestorven. Dat het smeltende Noordpoolijs ijsberen in groot gevaar bracht. En dat zeeschildpadden vanwege de hoger wordende temperaturen veel meer meisjesbaby’s kregen dan jongensbaby’s.
Maar ze zorgde dat ze nooit rechtstreeks contact had met dieren.” -Blz 72

Matt Haig heeft met dit spannende leesboek een mooi verhaal geschreven rondom belangrijke milieuthema’s die vandaag de dag spelen. Dat is erg knap gedaan, omdat de doelgroep 8-jarige kinderen is. En ik kan verklappen dat het echt helemaal geen saai boek is geworden! Hoe verder je in het verhaal komt, des te moeilijker is het om het boek naast je neer te leggen. Ook voor oudere lezers!

De illustraties zijn van Emily Gravett. Deze zijn echt schitterend! Ze staan vol details. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het skelet van de kat op blz 80 of naar de spanning die van de tekening op blz 116 van het papier afspat. Hierop is te zien hoe een jongetje in het leeuwenverblijf terecht is gekomen en de leeuwin wel trek heeft in zo’n lekker smakelijk jongetje. Ook al zie je de gezichten van de toeschouwers niet, je hebt het gevoel alsof je ze zo kunt horen.

De cover is erg vrolijk. Leuk dat er voor een knalgele kleur is gekozen, hierdoor valt het boek lekker op. De extra tekst “DURF jezelf te zijn!” past helemaal bij het boek. Wanneer je naar de illustratie kijkt, lijkt het net alsof de leeuw deze tekst naar je toe schreeuwt.

Waar ik erg om heb gelachen, zijn de “vermiste”-dierenposters. De getekende dieren zijn geweldig en de teksten zijn zo grappig dat ik er hardop om moest lachen.

Ook kom je tijdens het lezen allerlei leuke weetjes te weten. Bijvoorbeeld dat het mannetjeszeepaardje zwanger is of dat de tong van de giraffe paars is, zodat deze niet kan verbranden in de zon.

Eefje en de dieren is een aanrader voor alle kinderen (en volwassenen) die interesse hebben in dieren of het milieu en die van een lekker spannend en grappig boek houden. Eigenlijk is dit zo’n boek dat niet in een schoolbieb mag ontbreken. Een aanrader dus en daarom waardeer ik het boek op 5 sterren.

Meer recensies van jolaplus