the New York Times-bestseller

joliendewinter 21 oktober 2019
Zou jij je ex helpen als hij werd verdacht van moord?

‘De ex’ is geschreven door de New York Times-bestsellerauteur Alafair Burke en werd in 2016 op de markt gebracht in Amerika. Het boek is zeer recent vertaald vanuit het Engels, door Nellie Keukelaar-van Rijsbergen. Vanaf 2019 wordt de Nederlandstalige versie uitgegeven door uitgeverij ‘Xanders uitgevers’. Het genre van het boek is een psychologische misdaadthriller.
Alafair Burke is een rechtenprofessor aan de Unief. Haar ervaringen zijn een belangrijke factor voor de basis van haar verhalen. Ze is gefascineerd door misdaad. Deze fascinatie is ontstaan doordat er vroeger in haar geboortestad een seriemoordenaar actief zou zijn geweest. De meeste door haar geschreven werken zijn gebaseerd op waargebeurde feiten.

Strafrechtadvocate Olivia Randall wordt gecontacteerd door een kind wiens vader is opgepakt voor driedubbele moord. Niet veel later blijkt deze man Olivia’s ex, Jack Harris, te zijn. Omwille van de gebeurtenissen van het verleden voelt Olivia zich genoodzaakt en verplicht om Jack zijn onschuld te bewijzen. Ze is overtuigd van zijn onschuld en is vastberaden de waarheid te achterhalen. Wanneer er meer en meer bewijs komt dat zich tegen Jack keert, begint ze zich af te vragen of ze hem wel echt zo goed kent als zij dacht …

Het boek begint met een dialoog en is in Medias res geschreven. Hierdoor is er in het begin nog geen duidelijke verhaallijn te bespeuren. Na enkele hoofdstukken te hebben gelezen, wordt het verhaal echter wel helder. Er wordt een eenvoudige schrijfstijl toegepast die vrij veel moeilijke woordenschat bevat omtrent rechtszaken en het rechtssysteem. Het hele boek is geschreven in de ik-persoon, er wordt een gedetailleerde beschrijving gegeven van de gevoelens en de gedachten van het hoofdpersonage, Olivia. De meest hoofdzakelijke thema’s zijn loyaliteit, verraad en betrouwbaarheid van je eigen intuïtie. Deze komen zeer opvallend aan bod. De eerste hoofdstukken vorderen traag, er is geen actie en geen gevaar te bemerken. Het verhaal mist ook soms samenhang. Zo vertellen bijvoorbeeld enkele hoofdstukken de hele juridische processen van de rechtszaak, deze zorgen ervoor dat de spanning onderbroken wordt. De nieuwsgierigheid van de lezer zal zo snel omslaan in irritatie, dit komt omdat de lezer te lang in het ongewisse blijft. Af en toe komt er een plottwist voor in het boek, hierdoor is de lezer terug geboeid om het verhaal verder te lezen.

Dit soort gebeurtenissen komen niet dagelijks voor in de realiteit, maar ze bestaan wel. Juridische procedures rond de arrestatie en het proces zijn erg realistisch beschreven. De personages en dialogen die verteld worden, zijn levensecht opgebouwd. Alle personages zijn zeer goed gekarakteriseerd, zowel de hoofd- als de nevenpersonages. De karakters zijn heel divers en vullen elkaar op deze manier goed aan. Al deze factoren zorgen ervoor dat het verhaal heel geloofwaardig overkomt.

Ik vind dat het boek zeer interessante onderwerpen beschrijft, dit maakt ook dat ik het vlot kon doorlezen. Over de schrijfstijl zelf ben ik minder enthousiast. De plots komen maar steeds net op tijd voor in het verhaal. Er ontstaat wel een kleine irritatie rond de grote vraag: ‘Waarom is de relatie in het verleden beëindigd tussen Olivia en Jack?’. Deze vraag wordt zeer langzaam onthuld. Ik zou het boek zeker aanraden mits je geïnteresseerd bent in juridische processen, rechtszaken en misdaadverhalen. Zo niet, kies je beter een ander boek uit.