Een boek als geen ander

Joost Baars 07 november 2019 Auteur
Het is écht moeilijk om helder te schrijven over iets dat zo onhelder is dat je er eigenlijk alleen maar over kan nadenken in mythes. Florette Dijkstra speelt het klaar in haar essayboek Rumoer. Over het begin van kunst, dat is verschenen bij Uitgeverij IJzer. Korte, kraakheldere essays over kunstwerken, maar dan niet over hun eindpunt (dat wat een werk uiteindelijk wordt), maar over het moment dat het werk begint. Kun je dat aanwijzen? Bestaat het eigenlijk wel?

En is Rumoer een essayboek? Ik sleep al een maandje met dit boek door de winkel, onzeker over de rubriek waar het het beste tot zijn recht komt. Maar ik geloof dat het inderdaad een essayboek is: essays in het idioom van het korte verhaal. Van de mythe, eigenlijk, want al vermoed ik dat het meeste - zo niet alles - wat Dijkstra schrijft klopt, dat kloppen is minder belangrijk dan het vertellen. En zo zijn dit ook écht korte verhalen.

Lees verder: https://www.joostbaars.nl/post/een-boek-als-geen-ander-over-florette-dijkstra-s-rumoer