Dilemma: zal ik het uitlezen of niet

Jos Josso 15 november 2019
Voorheen legde ik een boek dat me maar matig beviel terzijde. Ook al was ik op de helft; zonde van mijn tijd vond ik dat. Dat is sinds Hebban veranderd. In de eerste plaats omdat ik me, dit jaar en vorig jaar, heb voorgenomen de challenge aan te gaan en minstens 50 boeken in een jaar wil lezen. Maar zelfs als ik denk dat ik dat aantal zal halen, lees ik meer boeken uit dan ik vroeger zou hebben gedaan. Ik heb me al een mening over het boek gevormd, maar een mening over een niet uitgelezen boek is natuurlijk onvolledig. Natuurlijk zijn er ook boeken waar ik echt niet doorheen kom (en dat hoeven niet eens ‘slechte’ boeken te zijn). Wanneer hou je het nu voor gezien? Zal ik doorlezen – en het boek dus een plaats geven op mijn challenge – of houd ik het voor gezien en pak ik een ander boek waar ik misschien meer plezier aan beleef. Een dilemma, maar geen dodelijk dilemma.
Dit boek was zo’n boek. Allereerst: de Nederlandse titel slaat nergens op. Er is geen sprake van een dilemma. Wel van een dode zone, dead zone, zoals de oorspronkelijke titel luidt. John Smith ontwaakt na jaren uit een coma en is helderziend. Hij kan in enkele gevallen zien wat in de toekomst zal plaatsvinden en weet soms waar vermiste, of vermist gewaande, personen zich bevinden. Sommige beelden blijven onzichtbaar, bijvoorbeeld plaatsen, of bepaalde namen. Die bevinden zich dan in de dode zone.
Veel scenes in het boek zijn eindeloos uitgesponnen. Het verhaalt opent, na een proloog die al iets van zijn toekomstige helderziendheid laat zien, eerst uitgebreid over de relatie met Sarah, daarna de jaren in coma, het contact dat Sarah krijgt met zijn ouders etc. Het zou een familiegeschiedenis zijn gebleven, waarin de belevenissen van de hoofdpersoon wel tamelijk bijzonder zijn, als niet een zeer wrede personage, Greg Stillson, zijn opwachting maakt in het boek. Die een carrière doorloopt van bijbelverkoper tot nietsontziende politicus die gaat voor het hoogste ambt.
Het boek is al veertig jaar oud, maar enige overeenkomst met de achterban van de vorige president van de Verenigde Staten (Donald Trump) is er wel degelijk. Het kiesvolk dat het niet uitmaakt hoe corrupt of krankzinnig iemand is, zolang hij maar zegt wat ze graag willen horen.
Goed, ik heb het boek uitgelezen, maar moet er eerlijk bij vertellen dat ik sommige passages met grote sprongen heb gelezen.

Meer recensies van Jos Josso