Als je een gamer bent (of was) dan is dit waarschijnlijk een fantastisch boek. In 2045 bestaat er naast de werkelijke, droevige, wereld een virtuele: Oasis, de Second Life uit die tijd. Wade Watts is een gamer, en een hele goeie. Hij kent zijn vrienden (en vijanden) alleen virtueel. Hij leeft in kommervolle omstandigheden, maar heeft gelukkig wel een laptop tot zijn beschikking om zich in Oasis te manifesteren. Daar gaat hij naar school en heeft hij één vriend, Aech (H). En hij is stiekem verliefd op blogger Art3mis. Oasis is de virtuele wereld die een schitterend alternatief is voor de werkelijke wereld; alles wat in 'real life' , in de echte wereld kan, kan beter in Oasis. De ontwerper van Oasis heeft na zijn overlijden een game nagelaten. Degene die dit spel wint zal miljardair zijn. Wade (alias avatar Parzival) vindt de eerste sleutel. Met een beetje hulp van Wade vinden Art3mis en Aech deze ook. Onmiddellijk wordt Wade benaderd door een corrupte organisatie, de Sixers, onder leiding van Sorrento. Zo begint een kat-en muisspel tussen de Sixers en de High Five (waaronder Wade, Aech, Art3mis en twee Japanse broers), de eerste vijf gamers die de sleutel hebben bemachtigd..
Als je een gamer bent of was, of een tiener in de jaren '80, dan zul je waarschijnlijk veel plezier beleven aan dit boek. Voor mij bleef het toch vooral alsof ik een stripboek las met de verkeerde plaatjes. Ik kon me moeilijk in de personages verplaatsen omdat die bijna geen moment in levenden lijve werden opgevoerd. De chatgesprekken, de virtuele wereld waarin vrienden en vijanden met elkaar communiceerden, een verhaal over avatars in Second Life, nauwelijks zijn ze off line. Ongetwijfeld knap in elkaar gezet door iemand die alles - of in elk geval heel veel - weet over games, films en muziek uit de jaren '80.
Het boek is voorgelezen door Maarten Smeele, en dat doet hij rustig en zeer aangenaam.

Reacties op: Een boek voor gamers

Ready Player One - Ernest Cline
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 11,95