Maar toch ...

Jos Josso 20 januari 2020
Aangespoord door de vele goede recensies ben ik dit boek gaan luisteren. Is het toch een meisje-vindt-na-wat-omwegen-wel-of-niet-jongen-verhaal? Ik was vooral getriggerd door de twee waarheden/werelden waarvan sprake zou zijn en hoe Dani Atkins dit zou verklaren. Een truc om dit boek te gaan lezen. Wat ik dus ben gaan doen en waar ik tot het eind heb zitten wachten op de briljante verduidelijking van dit mysterie. Ik heb het met veel plezier geluisterd, dit liefdesverhaal, ongeduldig om te weten te komen hoe de vork in de steel zou zitten.
Vijf jaar geleden stortte de wereld van Rachel in toen Jimmy, haar beste vriend, bij een ongeluk overleed. Nu, vijf jaar later, als ze haar vrienden van destijds weer voor het eerst ontmoet bij het huwelijk van haar beste vriendin, bezoekt ze het graf van Jimmy, raakt buiten bewustzijn en als ze later ontwaakt, is het ongeluk in het verleden nooit gebeurd. Een zoektocht naar een verklaring volgt. Ergens in haar telefoonboek staat de naam van een professor die zich met meervoudige persoonlijkheidsstoornissen heeft bezig gehouden. "Ben ik in de hemel? Droom ik? Maar als je droomt dan word je niet de volgende dag wakker."
De verklaring laat behoorlijk lang op zich wachten. En ik vroeg me af hoe Dani Atkins dit er nog in zou krijgen. Hoe het komt dat ze precies weet wie haar collega's waren, maar zich van de laatste vijf jaar van haar 'nieuwe' leven niets weet te herinneren, blijft erg lang in het ongewisse.
Tot het onverwacht verrassende eind. Het duurde even voor het kwartje viel.
Maar toch ...

Jolanda van den Berg leest het adequaat voor, en krijgt hiervoor ****

Meer recensies van Jos Josso