Lang en snaaks

Jos Kunze 15 augustus 2017
“Ek is jammer. Ek het die boek nie graag gelees nie. Die storie is lang en snaaks.” Aldus een review van een fan uit het geboorteland van Meyer. Dit is mijn eerste kennismaking met Meyer en omdat dit boek de lucht in geprezen werd, waren mijn verwachtingen misschien aan de hoge kant. En die verwachtingen gingen nog verder omhoog toen ik de eerste paar hoofdstukken gelezen had. Het begin van dit boek is echt supergoed. Maar dan … dan zakt de boel in en gaat het tempo omlaag. Er gebeurt niets en karakters komen niet uit de verf. Het stuk van de ‘Westkusters’ heb ik zelfs overgeslagen en ik heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb. Ik moest ook steeds vaker denken aan The Walking Dead (Willem Storm = Rick / Nico Storm = Carl / Domingo = Daryl) maar daar heb je tenminste nog zombies die zo nu en dan wat spanning brengen.

Pas in de laatste twee hoofdstukken leren we de waarheid kennen en die is misschien verrassend, maar wordt er helaas kort en bondig en op een veel te simpele manier doorheen gejaagd. Dat kan het verhaal ook niet meer redden. Dus kan ik me slechts aansluiten: ‘Ek het die boek nie graag gelees niet’.

Meer recensies van Jos Kunze