Sterk slot van een indrukwekkende trilogie over de drugswereld in Noord-Amerika

Joseph Van den Houte 15 augustus 2019
'De grens' is het derde deel van Don Winslow's trilogie over de drugswereld in de Verenigde Staten en Mexico.
Na de eerste twee delen die voornamelijk in Mexico spelen, speelt de verhaallijn in dit deel zich in belangrijke mate af in de Verenigde Staten zelf.

Nu Adan Barrera, de 'El Patron' van het overheersende Sinaloakartel dood is, barst de strijd tussen de verschillende fracties voor zijn opvolging los. Het is een bloedige strijd met veel spelers en meedogenloze methodes.
Art Keller heeft veertig jaar lang deze drugkartels in voornamelijk Mexico bestreden. Het is een zowel emotioneel als fysisch zware strijd geweest, die zijn sporen heeft nagelaten.

Mede omwille van zijn ervaring is hij nu benoemd tot directeur van het DEA in de Verenigde Staten
Daarbij is bij hem het besef gegroeid dat die strijd niet te winnen is. Verliezen bij inbeslagnames zijn door de drugkartels gewoon in hun ' business plan ' ingecalculeerd; de winsten blijven enorm. Zolang er kopers zijn zullen er verkopers zijn...
Voor Don Winslow is dat de hypocrisie van de Verenigde Staten, die - ten onrechte - alle schuld op Mexico willen leggen.
Daarbij wil hij een andere aanpak en meer naar de 'follow the money' aanpak gaan: het witwassen van de enorme bedragen.
Maar daar botst hij op vele vijanden, niet enkel bij de drugskartels maar ook in de VS zelf met corrupte politici tot op de hoogste niveaus.

Don Winslow vertelt dit op een meeslepende manier doorheen een ganse reeks verhaallijnen; dit in een schrijfstijl die vlot en beeldend met vaak 'staccato' dialogen.
Hoofdacteur is uiteraard Art Keller zelf.
Maar het verhaal wordt ook verteld door de ogen van de drugsbaronnen, van undercover agenten, van corrupte politici, van gebruikers, van financiers, van immigranten. Al die afzonderlijke verhalen worden sterk gekaderd in het grotere geheel met een sterke finale in Washington DC zelf.

Een aantal van die verhalen staan sterk op zichzelf, met karakters erin die bijblijven
Zo is er dat van de tienjarige immigrantenjongen Nico Ramirez, die we volgen op zijn tocht vanuit Guatemala en zijn verblijf in de jeugdgevangenis in de VS.
Er is het verhaal van de undercover agent Bobby Cirello en de impact daarvan op zijn persoonlijk leven.
Of dat van de jonge vrouw Jacqui, die een strijd levert tussen haar verslaving en poging om weer clean te worden.
En meerdere andere.....

Door de figuur van Art Keller maakt Don Winslow ook duidelijk een sociaal-maatschappelijk en politiek statement.
Hij voert in het tweede deel een 'nieuw gekozen ' president op, die duidelijk een kopie is van Trump: een grote mond, uithalen naar een corrupte pers en de rechtspraak...dit alles hoofdzakelijk via tweets.

Aldus is 'De grens' een meer dan waardige afsluiter van dit driedelig epos over veertig jaar drugsoorlog in Mexico en de VS.
Het is niet echt nodig de twee eerste delen gelezen te hebben, maar het is wel een voordeel.
Een aantal van de verhaallijnen en karakters in dit boek vinden hun oorsprong in de vorige delen en zijn daar meer uitvoerig aan bod gekomen.
Daardoor kun je een aantal verwijzingen en gebeurtenissen meer onmiddellijk plaatsen.
Jammer is dat het eerste deel nooit in het Nederlands is verschenen. De liefhebbers zullen dus naar de oorspronkelijke Engelse versie of een Franse (zoals ik gedaan heb) of Duitse vertaling moeten gaan.

Voor mij is 'De grens' zijn vijf sterren waard en één van de top thrillers van 2019. Maar het is veel meer dan een thriller; het is een sterk tijdsdocument over één van de grote problemen van onze samenleving, gebaseerd op gedreven research en verteld op meeslepende manier

Meer recensies van Joseph Van den Houte