Zwakke drie sterren

In de vijvers van de parkabdij van Heverlee wordt het lichaam gevonden een gekende professor muziekgeschiedenis.
Alles wijst in eerste instantie op zelfdoding; al spoedig blijkt echter dat zelfmoord in scène is gezet.
Voor het team van Thomas Berg een hele klus wegens de vele mogelijke verdachten.
Het onderzoek dat zich toespitst op twee daders leidt tot een verrassend einde.

'Een tragisch verhaal' is al het dertiende deel in de reeks rond hoofdinspecteur Thomas Berg van de Leuvense moordbrigade.
Maar het behoort zeker niet tot de betere in deze reeks; eerder het tegendeel.
Het verhaal is veel te veel uitgesponnen met vaak onnodige uitweidingen en haast filosofische beschouwingen.
De tragedie 'Koning Oidipoes' van Sophocles speelt een belangrijke rol in het verhaal en bij de uiteindelijke oplossing van de moord.
Op zichzelf niets verkeerd mee maar de schrijver blijft er te vaak naar verwijzen en daardoor zich vaak gewoon te herhalen.
Haast belerend soms.
Dit remt het leesgenot en haalt de vaart uit het verhaal.

Ik heb getwijfeld tussen twee en drie sterren. Uiteindelijk zijn het drie (zwakke) geworden omdat de ontknoping wel verrassend is.

Meer recensies van Joseph Van den Houte