Intrigerende toekomstroman

Amerika bestaat niet meer en is vervangen door Gilead, een theocratische maatschappij met zeer strenge regels. Het verhaal wordt in de ik-vorm verteld door Vanfred. Zij is een dienstmaagd van een bevelvoerder. Haar enige taak is draagmoeder te worden en nakomelingen voort te brengen. Enkel tijdens de nacht is ze vrij en kan ze dromen van haar vroegere leven.
Het verhaal wordt verteld in de ik-vorm en heeft heel weinig dialogen. De schrijfstijl is droog en zakelijk, maar ook vaak zeer treffend.
De karakteruitwerking is zeer goed.
Het boek schetst op die manier een onthutsend toekomstbeeld, maar waarvan een aantal thema's vandaag ook actueel worden (bv. geloof als machtsbasis).
Al bij al een interessant boek, maar haalt wel niet het niveau van enkele andere dystopische romans zoals 1984 en Brave New World.

Meer recensies van Joseph Van den Houte