Harry Bosch 'meets' Renée Ballard

Een nieuwe thriller van Michael Connelly kun je haast blindelings aanbevelen.
Zijn politieromans - zeker deze met Harry Bosch - zijn steevast sterk geschreven politieromans, met de nodige maatschappelijke diepgang.

In dit boek speelt Renée Ballard (uit de 'Nachtploeg') een hoofdrol. Maar op een wat vreemde manier ontmoet ze Harry Bosch, die informatie zoekt voor één van de 'cold cases' waaraan hij werkt.
Renée Ballard's interesse wordt gewekt en ze besluiten samen aan dit dossier te werken.
Tussendoor blijven we beide volgen in hun andere zaken, waarbij het voor Harry Bosch bijna verkeerd dreigt af te lopen.

Michael Connelly werkt dit verhaal sterk uit door het afwisselend vanuit het gezichtspunt van Ballard en Bosch te vertellen. Daardoor krijgen we een mooie wisselwerking tussen hun afzonderlijke activiteiten en hun gemeenschappelijke drang tot oplossen van de cold case, waaraan ze gezamenlijk werken.

Het karakter van Bosch kennen we uiteraard al lang. Dat van Renée Ballard wordt in dit boek verder uitgewerkt tot een levensechte figuur, die eenzelfde, eigenzinnige gedrevenheid blijkt te hebben als Bosch.

Bij Michael Connelly geen ellenlange beschrijvingen of uitweidingen. De gebeurtenissen vertellen het verhaal in een vlotte schrijfstijl met mooie dialogen.

Het einde laat ook uitschijnen dat dit niet het laatste boek is met beide protagonisten samen in de hoofdrol.

Meer recensies van Joseph Van den Houte