Een goede thiller in de Liese Meerhout reeks

Joseph Van den Houte 28 november 2019
Messias is al de zeventiende thriller van Toni Coppers rond Liese Meerhout, commissaris bij de federale recherche in Antwerpen.

In een Antwerpse kerk wordt de parochiepriester vermoord aangetroffen, hangend aan het kruis achter het altaar. Liese Meerhout en haar team zijn geschokt door die lugubere werkwijze van de moordenaar. Ze hebben geen enkel aanknopingspunt, noch over motief, noch over een mogelijke dader. Wanneer uit de politiedossiers blijkt dat enkele maanden eerder een gepensioneerde priester levend in brand werd gestoken in de Noorderkempen vraagt men zich af er hier een verband ligt. Kort na de kruisbeeldmoord wordt er brand gesticht in een kerk in Antwerpen met een afschuwelijke ontdekking als gevolg.

"Messias" is een klassieke politie thriller van Toni Coppers rond zijn commissaris Liese Meerhout, waarbij de spanning mooi opgebouwd wordt. Het boek is zoals steeds vlot geschreven met levendige dialogen. De personages kennen we uiteraard vanuit zijn vorig werk, maar blijven sterk uitgewerkt.

De vermoedelijke dader kennen we al na tweede derde van het verhaal, maar de spanning blijft en zit hem in de zoektocht naar het waarom van zijn daden. Uiteindelijk blijken zijn motieven in een tragisch verleden te vinden en zijn verbonden met een schokkend maatschappelijk probleem.

Het is weer een goede Toni Coppers. Het behoort niet tot zijn beste, maar verschaft enkele uren aangenaam en boeiend leesplezier.

Meer recensies van Joseph Van den Houte