Tijd om te stoppen met deze reeks

Joseph Van den Houte 25 augustus 2019
'Zij die moet sterven ' is het zesde deel in de zgn. Millenium reeks.
En het lijkt me inderdaad tijd om te stoppen met wat in feite gewoon een commercieel vervolg is van de sterke en zeer succesvolle trilogie van Stieg Larsson.

Het lijkt me ook steeds moeilijker voor David Lagercrantz om een geloofwaardige plot te maken rond Lisbeth Salander.
Dit zesde deel begint met het overlijden van een verwarde dakloze in Stockholm. Dit leidt tot een verhaallijn rond een dramatisch verlopen expeditie op de Mount Everest, waarbij een aantal belangrijke personen zijn betrokken.
Ondertussen is Lisbeth Salander in Moskou, waar ze finaal wil afrekenen met haar verleden en haar zus Camilla. Dat loopt echter niet zoals verwacht.
Beide verhaallijnen lopen lange tijd volledig naast elkaar, zonder ogenschijnlijk verband en met totaal verschillende personages, waarbij het verhaal rond de Mount Everest expeditie zelfs de meeste plaats inneemt in het boek
Pas op het einde wordt het verband tussen beide duidelijk.

David Lagercrantz heeft een vlotte schrijfstijl, die gemakkelijk weg leest.
Zeker op het einde weet hij de spanning goed op te bouwen en tot een sterke finale te brengen.
Maar in zijn geheel overtuigt de opbouw van het verhaal niet.
Er zijn te veel onnodige en te uitgesponnen passages, die essentieel niets bijbrengen aan het geheel.

' Zij die moet sterven ' zal ongetwijfeld hoog in de bestsellers lijsten belanden.
Een sterke bijdrage voor de misdaad literatuur is het echter niet

Meer recensies van Joseph Van den Houte