100% oprecht

Wat allereerst opvalt aan het debuut van de Britse auteur Alex North is de prachtige, haast 3D cover van het boek. Gelukkig is deze cover ook zeer van toepassing op het boek en niet zomaar een gekozen plaatje. Het boek wordt de thrillersensatie van 2019 genoemd door de uitgever. Zal Alex North de hoge verwachtingen waar kunnen maken?

Vader Tom en zoon Jake verhuizen na de plotselinge dood van hun vrouw respectievelijk moeder naar het dorpje Featherbank, om zover het kan een nieuw leven op de bouwen. Featherbank heeft een heftig verleden, vijftien jaar geleden verdwenen er vijf jongens. Vier van hen werden later vermoord terug gevonden. De ontvoerder kreeg destijds de naam "De fluisterman". Nu verdwijnt er echter weer een jongetje en lijkt de ''De fluisterman" terug. Maar dat kan toch niet? Want hij zit in de gevangenis.

Ik kon niet stoppen met luisteren naar De fluisterman. Normaal luister ik alleen in de auto en tijdens het wandelen, maar nu ook zodra ik thuis was en in de gelegenheid was om verder te luisteren. Het verhaal pakte me, mede door de aansprekende karakters die Alex North met z'n allen het verhaal laat vertellen. Het zijn prettige personages waar je je mee kunt identificeren.

Het grootste pluspunt van het boek is echter de 100% oprechtheid waarmee het onderzoek plaatsvindt. Er worden geen zijpaden ingeslagen, er worden geen onnodige personages verhoord. Het verhaal dat onder andere Tom vertelt, wordt direct geloofd en ingezet in het onderzoek. De plot gaat recht op zijn doel af en alles gebeurt met het streven de zaak op te lossen. Ook is er aandacht voor de persoonlijke kant en dat maakte het heel aangenaam om te luisteren naar Frank Rigter, die het boek verdienstelijk voorlas.

Het was voor mij een pageturner in de vorm van een luisterboek. De spanning was continu aanwezig, daarom krijgt De fluisterman van mij een vier sterren. Ik luisterde het boek met veel plezier.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal