Een rollercoaster van emoties

Joyce Remmerswaal 29 september 2019
De mannen vallen is het tweede deel van de Siciliaanse kronieken geschreven door de getalenteerde Inge Ipenburg. Eerder dit jaar verscheen al het eerste deel Moordenaarsstorm waarin we kennismaakten met Max(ine) Steenstra, een schrijfster woonachtig op het Italiaanse eiland Sicilië. In dit spannende eerste deel raakte zij betrokken bij de dood van een jong meisje, die zij op het strand vindt. Aan het einde van het boek lijkt alles weer tot rust gekomen, maar dan lees je verder in De mannen vallen.

Dit tweede deel sluit naadloos aan op Moordenaarsstorm, waar op de laatste bladzijde een een enorme cliffhanger de verwachtingen al op scherp zette. Er valt een man dood op het plein voor de dom, is hij geduwd, gevallen en wie is hij eigenlijk? Dit is echter nog maar het begin, want sinds een aantal jaar wordt het Italiaanse eiland overspoelt door vluchtelingen die over de Middellandse zee hun heil zoeken op een veiligere plek. De Siciliaanse maffia ziet daar echter weer brood in en dit leidt tot bizarre situaties.

De spanning in het boek is al direct weer aanwezig en je wordt weer volledige in het verhaal gezogen. Direct waan je je als lezer weer op Sicilië en ga je verder waar je eerder stopte met lezen. Inge Ipenburg schrijft met grote betrokkenheid, heel direct en met flinke snelheid. Er is geen ontkomen aan, ze neemt je mee in een rollercoaster van heftige gebeurtenissen en vooral ook emoties. Ik luisterde het luisterboek ook nog eens voorgelezen door Inge zelf en dat gaf het boek nog een extra dimensie. Ze leest het vooral zoals zij het zelf geschreven heeft en geeft het iets extra`s mee.

Het verhaal verschijnt als het ware op je netvlies, je ziet de gebeurtenissen en mensen voor je en kan je met hen identificeren. Vele emoties wisselen elkaar in rap tempo af en geven je net als personage Max geen kans om na te denken. Er zijn veel personages, maar allen hebben een belangrijke rol in het plot.

De mannen vallen heeft alles wat een goede thriller in zich moet hebben, een grote dosis spanning, vaart en intrigerende personages. Het was een genot om te luisteren en te worden meegezogen in het verhaal! Het was een spetterend slot van de Siciliaanse kronieken.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal