De vaart, angst en vooral woede voel je continu

Handtekening van het kwaad is het eerste deel in een serie rond Robert Hunter. Hij is rechercheur en profiler bij Roofovervallen en Moord in Los Angeles. Ook heeft hij twee universitaire studies afgerond, psychologie en criminologie en besloot door een gebeurtenis in zijn persoonlijke leven toch bij de politie te gaan werken.

Al eerder was hij op jacht naar de crucifixkiller en ze dachten de dader te hebben gepakt, maar dan wordt er weer een toegetakeld lichaam ontdekt en is er twijfel, een copycat of toch de echte dader. Wat volgt is een zoektocht tegen de tijd om te voorkomen dat er keer slachtoffers vallen

In 'Handtekening van het kwaad' lees je het verhaal vanuit vele oogpunten. De een gaat verder waar de ander stopt. Ook de dader komt aan het woord. Dit is even wennen en schakelen, maar al gauw zit je helemaal in het boek. Dit komt ook mede door de flashforward aan het begin van het boek met een scene die zich vijf weken verder afspeelt. Al vergeet je die gedurende het lezen weer een beetje en dan knalt Chris Carter het moment weer keihard in het heden. Sterk geschreven!

De te onderzoeken zaak is interessant en Chris Carter schuwt het omschrijven van gruwelijke details zeker niet, maar het draagt bij aan de betrokkenheid en vooral urgentie dat de dader zo snel mogelijk moet worden gepakt. De vaart, angst en vooral woede voel je dan ook continu in de hoofdstukken, waarin je de neiging hebt steeds sneller te gaan lezen. De ontknoping is sterk en met een verrassende twist. Misschien dat het denkproces van Robert Hunter is uitgebreider beschreven had kunnen worden, maar dat doet niets af aan de spanning in het boek.

Dit eerste deel heeft me nieuwsgierig gemaakt naar meer en gelukkig komt in oktober 2021 al het tweede deel, 'Gezicht van het kwaad'. De cover is dd originele cover is origineel, maar zeker ook passend bij het boek.

Ik geef het boek ⭐⭐⭐⭐ sterren

Meer recensies van Joyce Remmerswaal