Keuzes hadden het verhaal versterkt

Joyce Remmerswaal 13 oktober 2019
Ilse Ruijters won met haar debuut ‘De onderkant van sneeuw’ direct de Hebban/Crimezone Thriller Debuutprijs in 2016. Ook haar tweede thrillerkindje, ‘Later als ik dood ben’ gooide hoge ogen en wist te verrassen. Groot waren dus de verwachtingen voor het recent verschenen derde boek, ‘Meisje van me’. Volgens Ilse haar spannendste boek ooit met wederom een hefitg en interessant thema.

Tom en Amber hebben een draagmoeder bereid gevonden hun dochter Emma te dragen. Amber kan helaas zelf geen kinderen krijgen. Tom is eigenaar van de Mindset Academy en draagt zichzelf uit als een goeroe en wil mensen in hun kracht zetten. Als Tom en Amber hun dochter Emma gaan ophalen, blijkt de draagmoeder, Kirsten, samen met hun dochter verdwenen. Ze staan voor een raadsel en doen er alles aan hun dochter te vinden.

Ilse Ruijters heeft wederom heftig thema`s gekozen voor haar derde thriller, ongewenste kinderloosheid en draagmoederschap. Dat ze weet waar ze over praat en gedegen research heeft verricht, blijkt direct als je ‘Meisje van me’ aan het lezen bent. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende oogpunten en de grote hoeveelheid informatie die je daardoor krijgt, maakt het best wel veel en verwarrend op bepaalde punten in het boek.

Zoals we van de eerdere twee thrillers weten, heeft Ilse een heel directe en kenmerkende schrijfstijl. Ze verspilt geen woorden, zegt zoals het is en is heel sterk in het neerzetten van haar personages. In ‘Meisje van me’ zet ze vooral Tom lekker net iets over de top neer. Hij spat als het ware van de bladzijden af als een ware goeroe. Met gemak vorm je je een beeld van hem en de andere personages. Het boek is ingedeeld in delen met een ‘inspirerende quote’ als titel van goeroe Tom.

En dan de spanning, die is zit veel meer in de actie verstopt dit keer in vergelijking met Ilse`s eerdere boeken. De vaart in het verhaal is groot, dat is logisch, Tom en Amber willen hun dochter weer in hun handen houden. Door de vele personages en verhaallijnen naast de zoektocht, voelt het echter als te veel van het goede en mist focus op het allerbelangrijkste. Een keuze hierin had het verhaal versterkt. De spanning zit nu heel erg op het slot van het boek en wordt gemist in het eerste deel dat vooral informatief is.

Ilse Ruijters heeft met ‘Meisje van me’ een originele en op de actualiteit gebaseerde boek geschreven. Kenmerkend voor Ilse is er een snelle schakeling tussen personages en gebeurtenissen, alleen was het dit keer wat veel en ging het ten kostte van de helderheid. De spanning door middel van actie zat vooral in het slot van het boek .

Meer recensies van Joyce Remmerswaal